Søde sager uden tilsat sukker hitter

Efter et år med vækst venter den sukkerfrie fødevareproducent Easis endnu et godt år i 2016. I fremtiden skal væksten komme fra udlandet.

Aarhusianske Easis, der i april skiftede navn fra Isis, oplever for femte år i træk fremgang i forretningen.

Det viser det netop offentliggjorte regnskab.

Bruttoresultatet er således vokset fra 8,9 mio. kr. i 2014 til 11,6 mio. kr. i 2015. Bruttoresultatet var på 3 mio. kr. i 2011, og Danmarks førende fødevarevirksomhed indenfor kategorien uden tilsat sukker har siden da oplevet fremgang hvert år.

"Vi arbejder konstant på at udvikle nye produkter, hvor vi arbejder med et reduceret sukkerindhold sammenlignet med lignende, almindelige produkter. Og fordi vi sætter smagen først, oplever forbrugerne vores produkter som et konkurrencedygtige alternativ til de produkter der er tilsat sukker," begrunder direktør i Thomas Møberg i en pressemeddelelse.

Udlandet venter

Easis, der blev grundlagt i 1993, har siden 2009 været ejer af Koff A/S, der er et familieejet og familieledet holdingselskab.

Selskabet peger selv på den øgede sundhedsinteresse i Danmark som årsagen til fremgangen. Hvor man tidligere har været et brand målrettet diabetikere har det i dag bredere appel.

"Vores forbrugere er i dag en meget bred skare, der ønsker at leve sundt eller sundere, end de gør nu. Dermed har vi også en stærk stemme blandt sportsaktive danskere eller dem, der ønsker at gå ned i vægt, eller blot holder øje med kalorieindtaget," siger Thomas Møberg.

Direktøren ser et stort potentiale i udlandet, hvor succeskriteriet bliver at kopiere sin danske forretning i hvert land.

"Det er på eksportmarkederne, vi nu ser vores største vækstmuligheder, og eksporten vil derfor blive et nyt fokusområde fremadrettet samtidig med at vi naturligvis fortsat vil holde fast i vores gode relation til de danskere forbrugere," forklarer Thomas Møberg, der samtidig understreger, at man for eksempel i England ser et stort fokus på mindre sukker i kosten blandt forbrugerne.

Navneændringen fra Isis til Easis skete på grund af negative associationer med den islamistiske bevægelse Islamisk Stat, og fordi det gamle navn udfordrede eksportmulighederne.

Isproducenten Isis har fundet nyt navn

Ny målgruppe sender Isis' vækst i vejret

Isis vil skifte navn - på grund af terror

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter