Fødevareproducenten Isis har i dag offentliggjort, at de skifter navn ovenpå weekendens hændelser, hvor Paris blev offer for endnu et terrorangreb, som kostede 129 civile livet.
Virksomheden er adskillelige gange blevet associeret med terrororganisationen af samme navn. Men det er snart fortid, fremgår det af et opslag på Isis' Facebook-side.
"Vi har nogen tid overvejet at skifte navn. Men vi har endnu ikke fundet det navn, der giver os mod på at tage den store beslutning, som et navneskifte er. Weekendens hændelser har dog understreget vigtigheden af, at vi arbejder intenst på at komme væk fra de uheldige associationer, som vores navn kan skabe," skriver Isis på sin Facebook-side.
I samme omgang opfordres Facebook-brugerne til at komme med forslag til et nyt navn i kommentarfeltet. På blot to timer er godt 500 forslag rullet ind, og opslaget er delt adskillelige gange. Vinderen får et års forbrug Isis-produkter til en værdi af 6.000 kr.
Virksomheden, der producerer fødevarer uden tilsat sukker, har siden stiftelsen i 1993 heddet Isis. Navnet er en sammentrækning af is, der var virksomhedens første lancerede produkt, og (I/S), da der er tale om et interessentselskab.
Overvejede navneskifte allerede sidste år
I juli sidste år udtalte Thomas Møberg Nielsen, adm. direktør i Isis, til FødevareWatch, at virksomheden overvejede at skifte navn, efter man blev gjort opmærksom på navnesammenfaldet af kunderne.
En henvendelse gik på, om Isis havde nogen forbindelse til de ting, som foregår i Mellemøsten. Dog valgte virksomheden på daværende tidspunkt ikke at foretage en navneændring.
"Vi har diskuteret det, men vi gør ikke noget i den henseende lige nu. Vi er en dansk fødevarevirksomhed, som selvfølgelig ikke har noget med Mellemøsten at gøre. Vi fremstiller sukkerfrie fødevarer i Danmark, og vi er kun kendt i Danmark," lød det fra direktøren, der i samme omgang påpegede:
"Vi har faktisk ikke rettighederne til Isis-varemærket i hele verden, så rent praktisk vil vi nok kalde os noget andet andre steder i verden. Hvis vi er så heldige, at vi kommer ud i verden, og det bliver aktuelt, er det en problemstilling."
Dansk is-producent overvejer at skifte uheldigt navn
Kohberg-ejeres slikselskab har kig på udlandet
Isbranchen går efter luksussegment