Dansk is-producent overvejer at skifte uheldigt navn
Isis, en dansk producent af sukkerfri is, overvåger situationen omkring terrornetværket af samme navn i Irak. Et navneskifte er blevet diskuteret, fortæller direktøren.
Den aarhusianske is-producent Isis har fået et noget usædvanligt problem at tænke på.
En terrororganisation af samme navn har nemlig de seneste uger erobret store dele af det centrale Irak med en række bestialske drab til følge, og det er ikke gået ubemærket hen i det danske selskab.
Direktør Thomas Møberg Nielsen fortæller til FødevareWatch, at man bl.a. fra kunderne er blevet gjort opmærksom på navnesammenfaldet.
"Vi har fået en kundehenvendelse, der gik på, om vi har nogen forbindelse til de ting, som foregår i Mellemøsten. Det er selvfølgelig træls, men vi gør ikke noget konkret endnu," siger han.
Har I overvejet at skifte navn?
"Vi har diskuteret det, men vi gør ikke noget i den henseende lige nu. Vi er en dansk fødevarevirksomhed, som selvfølgelig ikke har noget med Mellemøsten at gøre. Vi fremstiller sukkerfrie fødevarer i Danmark, og vi er kun kendt i Danmark," siger direktøren for Isis, som ud over is producerer sukkerfri kager, marmelade, chokoladebarer og meget mere.
Tidligere tirsdag har en amerikansk pendant til mobilbetalings-løsningen MobilePay annonceret, at den dropper navnet Isis, fordi den ikke vil forbindes med det sunnimuslimske terrornetværk, der opstod som Al-Qaidas forlængede arm i Irak under den amerikanske besættelse.
Terrornetværkets navn står i øvrigt for "Islamic State of Iraq and Syria".
Direktør Thomas Møberg Nielsen har tidligere fortalt, at udlandet er interessant for Isis, der de seneste tre år har været igennem en vellykket turnaround.
Selskabet har endnu ikke sat gang i konkrete tiltag uden for landets grænser, men det store fokus, som der i den senere tid har været omkring Isis-navnet, er rod til navne-overvejelser.
"Det er klart, at hvis vi skal til Mellemøsten med vores produkter, så kan der blive problemer, men lige nu er vi ikke særligt store i udlandet," siger direktøren, der i forhold til den internationale udvikling i is-selskabet alligevel skal overveje, hvilket andet navn der kunne gøre sig godt.
"Vi har faktisk ikke rettighederne til Isis-varemærket i hele verden, så rent praktisk vil vi nok kalde os noget andet andre steder i verden. Hvis vi er så heldige, at vi kommer ud i verden, og det bliver aktuelt, er det en problemstilling," siger han.
For den nærmeste fremtid vil Thomas Møberg Nielsen sammen med resten af Isis-virksomheden overvåge udviklingen i Mellemøsten, fortæller han.
Isis er en del af den familieejede Koff-koncern, som også ejer fødevareselskaberne Kohberg Bakery Group, Nakskov Mill Foods og Crispy Food.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.