FødevareWatch

Dansk is-producent overvejer at skifte uheldigt navn

Isis, en dansk producent af sukkerfri is, overvåger situationen omkring terrornetværket af samme navn i Irak. Et navneskifte er blevet diskuteret, fortæller direktøren.

Foto: /ritzau/AP/

Den aarhusianske is-producent Isis har fået et noget usædvanligt problem at tænke på.

En terrororganisation af samme navn har nemlig de seneste uger erobret store dele af det centrale Irak med en række bestialske drab til følge, og det er ikke gået ubemærket hen i det danske selskab.

Direktør Thomas Møberg Nielsen fortæller til FødevareWatch, at man bl.a. fra kunderne er blevet gjort opmærksom på navnesammenfaldet.

"Vi har fået en kundehenvendelse, der gik på, om vi har nogen forbindelse til de ting, som foregår i Mellemøsten. Det er selvfølgelig træls, men vi gør ikke noget konkret endnu," siger han.

Har I overvejet at skifte navn?

"Vi har diskuteret det, men vi gør ikke noget i den henseende lige nu. Vi er en dansk fødevarevirksomhed, som selvfølgelig ikke har noget med Mellemøsten at gøre. Vi fremstiller sukkerfrie fødevarer i Danmark, og vi er kun kendt i Danmark," siger direktøren for Isis, som ud over is producerer sukkerfri kager, marmelade, chokoladebarer og meget mere.

Tidligere tirsdag har en amerikansk pendant til mobilbetalings-løsningen MobilePay annonceret, at den dropper navnet Isis, fordi den ikke vil forbindes med det sunnimuslimske terrornetværk, der opstod som Al-Qaidas forlængede arm i Irak under den amerikanske besættelse.

Terrornetværkets navn står i øvrigt for "Islamic State of Iraq and Syria".

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Udenlandske overvejelser

Direktør Thomas Møberg Nielsen har tidligere fortalt, at udlandet er interessant for Isis, der de seneste tre år har været igennem en vellykket turnaround.

Selskabet har endnu ikke sat gang i konkrete tiltag uden for landets grænser, men det store fokus, som der i den senere tid har været omkring Isis-navnet, er rod til navne-overvejelser.

Foto: Jesper Hansen
Foto: Jesper Hansen

"Det er klart, at hvis vi skal til Mellemøsten med vores produkter, så kan der blive problemer, men lige nu er vi ikke særligt store i udlandet," siger direktøren, der i forhold til den internationale udvikling i is-selskabet alligevel skal overveje, hvilket andet navn der kunne gøre sig godt.

"Vi har faktisk ikke rettighederne til Isis-varemærket i hele verden, så rent praktisk vil vi nok kalde os noget andet andre steder i verden. Hvis vi er så heldige, at vi kommer ud i verden, og det bliver aktuelt, er det en problemstilling," siger han.

For den nærmeste fremtid vil Thomas Møberg Nielsen sammen med resten af Isis-virksomheden overvåge udviklingen i Mellemøsten, fortæller han.

Isis er en del af den familieejede Koff-koncern, som også ejer fødevareselskaberne Kohberg Bakery Group, Nakskov Mill Foods og Crispy Food.

Koff vil øge sit internationale engagement

Kohberg-ejeres slikselskab har kig på udlandet

Isbranchen går efter luksussegmentet

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier