Ugen der gik: Alibaba, alkohol og aflagte spruttønder
Den forgangne uge har budt på rigeligt med alkohol, en dybdegående serie om potentialet i kinesisk e-handel og en hel masse regnskaber.
AF ANNA BERNSEN
Stort potentiale i kinesisk e-handel
I denne uge har FødevareWatch sat fokus på det kæmpe potentiale, der ligger i den kinesiske e-handel. Alibaba er Kinas version af e-bay eller Amazon, og platformen har i øjeblikket kig på især nordiske fødevarevirksomheder.
Mikrobryggere, gamle tønder og whiskeyvirksomheder. Denne uge bød på flere nyheder inden for alkoholiske drikkevarer, bl.a. er det blevet populært blandt ølbryggere at lagre øllen på gamle portvinstønder, og så er Amager Bryghus gået ind i et samarbejde med verdens største irske whiskey-producent.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.