FødevareWatch

Verdenskendt whiskeybrand laver øl med dansk mikrobryggeri

Et overraskende samarbejde er indgået mellem Amager Bryghus og verdens største irske whiskey-producent. Ægteskabet mellem de to har skabt et udsædvanligt afkom. Læs hvordan det skete.

Whiskeytønder fra Jameson hos Amager Bryghus.

Der er mere end 7.000 bryggerier i Europa, men alligevel valgte et af verdens største spirituskonglomerater at kaste sin kærlighed på et lille dansk specialbryggeri i hjertet af Amager i København.

Sammen har danske Amager Bryghus og internationale Pernod Ricard skabt et noget usædvanligt kærlighedsbarn. Mere præcist er det spirituskoncernens datterselskab, det irske whiskeybrand Jameson, som har flettet fingre med danskerne.

"En dansk kvinde fra Jameson i Danmark ringede og spurgte, om det havde interesse for os. Hun fortalte, hvilke fade de havde, og vi kunne med det samme se, at det var en unik mulighed," fortæller Morten Lundsbak, ejer og grundlægger af Amager Bryghus, til FødevareWatch.

"Der kom tre repræsentanter ud i slutningen af sidste år og besøgte os til en lille ølsmagning, jeg lavede for dem med det fadlagrede øl, vi havde lavet. De syntes, det var verdensklasse, og så tog det fart derfra," uddyber han.

I starten af 2016 blev der sendt otte whiskytønder fra Jamesons Midleton-destilleri i det sydlige Irland, hvorpå bryggerne på det 'amerikanske' bryggeri har hældt omkring 1.750 liter øl. Øllet har de sidste fire måneder ligget og hygget sig i de smagfulde fade.

Ud af det er der kommet en stærk portertype øl kaldet Imperial Stout, som holder en alkoholprocent på 11 og har en kraftig smag af bl.a. chokolade, kaffe, vanilje og sherry fra tønderne.

Pernod Ricard og Amager Bryghus har i processen samarbejdet om alt fra udvælgelse af øltypen, design af flaskelabel samt navngivning af produktet, som er blevet døbt The Green, Green Banshee efter den irske myte om den kvindelige ånd 'banshee', der er et sendebud fra den anden side. Hun viser sig for folk, som et varsel om død, men kan også til tider gøre gode gerninger.

"Amager Bryghus er blandt de allerbedste mikrobryggerier i hele Skandinavien, og de laver nogle virkelig gode øl. Som det er tilfældet med Jameson, har de en passion for godt håndværk, høj kvalitet og kreativitet, når det kommer til nye øltyper. Det har været lærerigt og en stor fornøjelse at samarbejde med Jacob, Morten og resten af holdet, og vi synes i al beskedenhed, at der er kommet et fantastisk resultat ud det," skriver Antonio Duva, som er adm. direktør for Pernod Ricard Danmark, i en e-mail til FødevareWatch.

Jamesons Irish Whiskey har tidligere indgået lignende partnerskaber med mikrobryggerier i bl.a. Irland og i USA, som er virksomhedens største eksportmarked.

Ifølge Antonio Duva er det blandt andet den danske ølkultur og interessen for parringen af øl og whiskey, som gør, at man har valgt at have en romance med det lille land i nord.

Helt unikke fade blev brugt

Det er langt fra første gang, at Amager Bryghus fadlagrer øl på whiskeytønder, men Morten Lundsbak blev fyr og flamme, da han fandt ud af, hvilken type fade Jameson tilbød:

"Det, der tændte os rigtig meget, var muligheden for at få helt friske singlemalt-fade. Lige så snart de havde tømt fadene for deres indhold, så kunne de sende dem dagen efter. Fadene skal helst være tomme i så kort tid som overhovedet muligt, inden øllet kommer på, for det giver mere smag. Det var simpelthen ild på bålet for den indre ølnørd."

Bryggeren valgte både sherry- og bourbonfade, fordi det ville give en større kompleksitet til øllet. Årgangene var mindre vigtige, da det påvirker smagen i mindre grad. Derimod havde den milde smag i singlemalt whiskey også en stor tiltrækningskraft:

"De er mindre tilgængelige, og man får ikke helt lige så meget smag ud af dem. Bourbon-fade leverer rigtig meget vanilje. Når man laver rødvin, vælger man også fadene nøje ud. Alt efter hvor kraftigt rødvinen er, vælger man fadene efter, hvor meget smag egetræet skal give til vinen."

Den sælges kun i Danmark

I alt er der produceret et begrænset oplag på 3.500 flasker af 50 cl. stykket, som kun kommer til salg på det danske marked.

"Vi har ikke problemer med at sælge fadlagret øl, overhovedet. Men Jameson vil helst have, at det bliver i Danmark. Vi vil kunne sælge det hele i Sverige uden problemer. Man skal huske, at vi eksporterer til 30 forskellige lande, og mange af de lande kunne vi sælge det i," siger bryggeren.

Han er ikke et sekund i tvivl om, at øllet vil blive revet væk, efter det på lørdag sættes til salg med et stort event ude hos Amager Bryghus, hvor også en tøndesamler fra Jameson er tilstede for at samle nogle fade.

Det er ikke første gang, at et man ser en ølfusion i Danmark. Sidste gang var det et engangsknald mellem storbryggeriet Carlsberg og lille Stauning Whisky, der sammen lavede en øl lagret på Staunings fade.

Carlsberg indleder partnerskab med kendt dansk whisky-hus

Berømt dansk øl-tvilling åbner eget bryggeri i USA

Gylden mulighed: 423 millioner brugere er parat til danske fødevarer

Karate og dans udviklede sig til banebrydende koncept

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier