Kongen af rå mad lander sit første overskud

100 pct. plantebaseret giver for første gang overskud hos 42Raw - Danmarks største raw food-kæde. Danskerne elsker den rå mad, særligt efter strategien blev lagt om, så konceptet nu også indeholder burgere og pizzaer.

Kan man få folk til at spise rå kage?

Svaret er tilsyneladende ja.

Det har manden bag den danske kæde 42Raw i hvert fald formået. Med tre cafeer har Jesper Rydahl gjort plantebaseret mad og drikke til en succesfuld forretning.

Omsætningen er steget med knap 37 pct. pct. fra 2014 til 2015, og resultatet efter skat er steget fra et underskud på 313.000 kr. til et overskud på 250.000 kr. - et historisk resultat for 42Raw. Bruttofortjenesten steg med knap en million fra 3,8 mio. kr. til 5,2 mio. kr.

“Tre af vores fire forretninger har sidste år leveret et overskud. Den i Hørsholm kom desværre aldrig rigtig igang og lukker efter påske. Det var simpelthen for langt væk fra København. Men det betyder, at vi for første gang har et samlet plus. Jeg er utrolig stolt af resultatet, som jeg kun tror vil fortsætte for fremtiden," siger grundlægger og direktør i selskabet Jesper Rydahl.

En tur i hans lokale fitnesscenter i Hellerup for snart syv år siden, gav den nu 41-årige iværksætter ideen til den første danske raw food-cafe. I fitnesscentret så han et opslag, som reklamerede for et foredrag om rå mad. Det vakte hans interesse, og efter foredraget begyndte han passioneret at se nærmere på emnet.

"Efter foredraget gik jeg på Amazon og købte mere eller mindre alle de bøger, der var om rawfood. Jeg læste de fleste og skimtede andre for at finde ud af, hvad der var op og ned. Cirka 8 måneder senere åbnede vi den første 42Raw, som på det tidspunkt var Danmarks første 100 procent plantebaserede spisested og det første raw food sted. Vi var også de første, der var helt glutenfri,” fortæller Jesper Rydahl.

Et koncept med verdensappel

Den første cafe slog dørene op i 2009 i Pilestræde i København, og siden er der åbnet endnu tre cafeer.

Allerede fra start af troede entreprenøren så meget på ideen, at konceptet bag 42Raw blev udviklet med fokus på, at det skulle kunne fungere som et helt koncept for en kæde og ikke bare en enkeltstående cafe.

"Design-aspektet har været utrolig vigtigt. Vi har brugt meget energi og mange ressourcer på at forfine og videreudvikle det løbende. Det har en skarp skandinavisk designprofil. Flere udenlandske investorer har netop vist interesse, fordi vi har gjort noget subkulturelt til mainstream med blandt andet indretningen," påpeger Jesper Rydahl.

Inden han startede kæden, tog han på en større researchtur rundt til storbyerner Paris, London og New York med det formål at afsøge, hvad der eksisterede af cafeer, butikker og restauranter, der beskæftigede sig med rawfood og plantebaseret kost. Det han så, var en voksende trend, men den var stadig ikke tilgængelig for alle. Missionen bag 42Raw har derfor også været at skabe et koncept for den brede skare og ikke kun de små segmenter med en særlig livsstil.

Brunch og burgere gav kunder

Selvom kæden fortsat serverer 100 procent plantebaserede rå mad- og drikkevarer, valgte Jesper Rydahl i 2014 at udvide sortimentet til også at omfatte bagte og kogte elementer. Det skulle vise sig at blive vejen til mainstream publikummets hjerte:

”Det er en ekstremt lille minoritet, der spiser 100 procent raw food. Det er faktisk så få, at det næsten ikke kan registreres. Derudover har man kategorien af veganere, der kun spiser planter og altså hverken kød, fisk, mælk eller æg. Det er en kategori i vækst, men dog stadig en ganske lille procent. Og så er der dem, som vi appellerer til. Det er personer i København, som har et ønske om at spise sundere og få mere velvære ud af kosten. De vil gerne spise mindre kød og mere plantebaseret både for deres egen sundhed, men også af etiske- og miljømæssige årsager.”

Udover at være plantebaseret er alt på de sorte menutavler på cafeernes vægge også glutenfrit og uden laktose, noget som har hjulpet med at vinde frem hos det brede publikum. Særligt de glutenfri burgere og den glutenfri brunch har skabt fornyet opmærksomhed og kendskab til cafeerne.

”Skulle der være en form for vækst i forretningen, så skulle vi have flere cafeer og udvide sortimentet. Vi begyndte derfor at lave pizzaer, burgere og brunch, men alt sammen plantebaseret, og det er der altså mange mennesker, som gerne vil have," siger direktøren og tilføjer, at sundhedsbølgen også har hjulpet forretningen godt på vej:

”De tre store tendenser omkring gluten, laktose og vegansk er vokset meget de sidste 2-3 år. Går du ned i de normale supermarkedskæder nu og ser på laktosefri og glutenfri produkter, så er det jo vokset enormt meget. Det er bare begyndt at røre på sig, og det kan vi virkelig mærke i 42Raw,” siger direktøren.

Væksten er kommet (for at blive)

Selskabet blev stiftet i sommeren 2009, og siden da er toplinjen næsten udelukkende steget. Særligt fra 2014 til 2015 har bruttofortjenesten taget sig et hop med næsten en fordobling fra 1,9 mio. kr. til 3,8 mio. kr

Og 2015 bliver det første år, hvor 42Raw går i plus.

”Det har været et utrolig godt år for 42Raw. Vi har fået styr på forretningen, og kan nu fokusere på at optimere den. Vi overvejer udlandet, men skal være helt sikre på, at vi har det rigtige koncept på plads i Danmark inden, det sker,” siger Jesper Rydahl og tilføjer, at han forventer, at 2016 bliver et konsoliderende år med fokus på at optimere endnu mere på den nuværende forretningsmodel.

”Der skal evalueres grundigt på nye produkter og kigges særdeles detaljeret på potentielle nye placeringer, inden vi åbner flere butikker,” lyder det fra ham.

I 2016 venter der sig flere nye produkter på menuen i form af såkaldte superfood produkter såsom matcha-te og chia-bowls.

Rawbite tjener godt på sunde energibarer

Østjysk snackbar hitter i udlandet

Her er de vigtigste øko-tendenser

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter