De tre iværksættere bag Rawbite fortsætter successen.
Siden Morten Fullerton, Rolf Nolsøe Bau og Nikolaj Lehmann lavede de første energibarer ved køkkenbordet for få år siden, er det gået slag i slag for virksomheden.
Først fik de en kontrakt med Forsvaret – så kaldte udlandet, hvor de økologiske og naturlige barer nu bliver solgt i 25 lande. Succesen kan aflæses i regnskabet for 2015, hvor der er fremgang over hele linjen.
Gentofte-firmaets bruttoresultat tager et gevaldigt hop og lander på 9,6 mio. kr. mod 5,8 mio. kr. året før, mens driften viser et plus på 7,6 mio. kr. De positive takter slår også igennem på bundlinjen, der viser 5,8 mio. kr. efter skat - en stigning på knap tre mio. kr. i forhold til 2014.
Næste skridt for Rawbite er at lancere deres økologiske frugt- og nøddebarer, der fås i otte forskellige smage, i USA og Kina.
Lanceringen har været undervejs i længere tid, og planen er at starte med at sælge produktet i fitnesscentre, helsebutikker og golfklubber. Det fortalte adm. direktør Morten Fullerton i et interview med Børsen i november.
Ambitionerne fejler da heller ikke noget i den danske virksomhed. Da FødevareWatch talte med direktøren i marts sidste år fortalte han, at målet er, at "hver en kineser spiser én rawbite om dagen."
"Men om vi kan producere så meget, er nok tvivlsomt," sagde direktøren med et glimt i øjet.
Rawbite har fået ny bestyrelsesformand i det forgangne år, hvor Bror Martin Linnemann Larsen har sat sig for bordenden i den fremadstormende virksomhed.
Dansk energibar fortsætter fremgangen
Dansk energibar storsælger i udlandet
Nødde-trio vil indtage både USA og Kina