Ugen startede med et pressemøde hos Arla, hvor ledelsen fremlagde et regnskab, der var hårdt medtaget af faldende mælkepriser verden over. Omsætningen faldt med 3,3 pct., og det på trods af at mælkeproduktionen steg med næsten en mia. kilo.
Ugen begyndte skidt for fødevareminister Eva Kjer Hansen, da en række forskere udtalte, at regeringens landbrugs- og miljøpakke først vil gavne naturen efter nogle år, og altså ikke umiddelbart efter den er trådt i kraft. Kritikken kommer blandt andet fra professor Jørgen E. Olesen, som fredag spiste frokost med fødevareministeren. Formålet med frokosten var dog ikke at de to parter skulle blive enige, og Jørgen E. Olesen holder fast i sin kritik af, hvordan regeringen har udregnet tallene bag landbrugs- og miljøpakken.
I et stagnerende marked skal Carlsbergs nye chef for Vesteuropa, Michiel Herkemiej, forbedre resultatet. Hollænderen skal kæmpe mod en flad volumen og løfte omsætningen. Alt imens undrer Amager Bryghus siger over de amerikanske ølregler, mens cider går en gylden tid i møde.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.