Der er for alvor kommet fokus på det enorme madspild, der eksisterer i den globale fødevareindustri, i de senere år, hvor en række selskaber og organisationer er dukket op med fokus på problematikken.
Og det ser også ud til at investorer har fået øjnene op for de kommercielle muligheder, der er på området.
I hvert fald er det nu lykkes en britisk virksomhed, der har opbygget sin forretning omkring kampen mod madspild, at rejse et tocifret millionbeløb til sin videre udvikling.
Det skriver Bloomberg.
London-baserede Winnow, der udvikler teknologiske systemer, der skal hjælpe restaurations- og cateringbranchen med at få styr på sit madspild, har således lagt låg på en kapitalrejsningsrunde, hvor man har sikret sig 3,3 mio. dollars eller godt 22,5 mio. kr.
I spidsen for finansieringsrunden stod den britiske venturefond Mustard Seed og D-Ax, der er ejet af den svenske detailgruppe Axel Johnson og den nordiske investorgruppe Recapex. Begge disse aktører har tidligere ydet såkaldt seed-funding til Winnow i opstartsselskabets tidlige stadier.
Det britiske selskab vil bruge pengene til at skabe vækst og videreudvikling sit produkt, som i bund og grund er en stor elektronisk vægt med tilhørende software, hvor køkkenchefer kan veje deres råvarer og få udførlige informationer om omfanget af madspild i deres køkkener.
Dermed kan de foretage ændringer i menuen og i deres lagerstyring, mindske deres madspild og i sidste ende forbedre indtjeningen.
Ifølge Bloomberg har selskabet siden opstarten installeret sit udstyr i 200 køkkener i Storbritannien, hvor man har kunder som den franske hotelgruppe AccorHotels og den britiske foodservice-koncern Compass Group i folden.
Bevægelse mod madspild: Start med storkøkkenerne
Hospitaler og plejehjem skal smide mindre mad ud
Dansk madspilds-app tager over Øresund
Fødevarebanken uddeler 36 tons overskudsvarer i julen
Madspild for 1,1 mia i julemåneden