I 2012 indgik den amerikanske snack- og læskedrikkoncern Pepsico en joint venture med det tyske mejeriselskab Theo Müller Group i hjemlandet. Men nu har de to partnere droppet samarbejdet og er gået hver til sit.
Det skriver Wall Street Journal.
Det fælles selskab Müller Quaker Dairy begyndte at sælge mejeriprodukter i USA i 2012, og i 2013 åbnede partnerne en fabrik, som man investerede 200 mio. dollars i.
Men nu meddeler Pepsico ifølge avisen, at man er blevet enige om at lukke ned for samarbejdet ”efter at være nået til den konklusion, at forretningen ikke levede op til forventningerne på et konkurrencedygtigt og dynamisk marked.”
Ifølge Wall Street Journal har konkurrencen fra etablerede mejeribrands som Chobani, General Mills-ejede Yoplait og Danone-ejede Dannon simpelthen været for stor.
Fabrikken, som selskaberne byggede til deres joint venture i 2013, er blevet solgt til det amerikanske kooperativ Dairy Farmers of America, men der meldes ikke noget om prisen, skriver avisen, som påpeger at Pepsico så sent som i april måtte nedskrive 65 mio. dollars på værdien af sit samarbejde med Theo Müller Group.
Medie: Drikkevaregiganter vil shoppe græsk yoghurt
Starbucks og Pepsico indgår latinamerikansk samarbejde
Britisk mejeriopkøb åbner op for Arla-parløb
Tysk mejerigigant køber op hos britisk rival