FødevareWatch

KMC vil have mere ud af kartoflerne

Kartoffelselskabet KMC mistede for et par år siden vigtig EU-støtte, men en strategi, der skal øge andelen af højværdiprodukter, skal være med til at øge indtjeningen og bringe resultaterne tilbage på bundlinjen.

Foto: Kåre Viemose

Kartoffelmelscentralen, KMC, har senest præsenteret et regnskab med omsætningsrekord på godt 1,1 mia. kr., men resultaterne, der blev omtalt som utilfredsstillende, gemmer sig en virkelighed, hvor et lavt prisniveau på markedet har været med til at skære en tredjedel af bundlinjen bort.

Til dagens udgave af Børsen siger adm. direktør i andelsselskabet KMC, Nicolai Hansen, at man gennem en todelt strategi, der udover fortsat fokus på traditionelle produkter skal have øget andelen af højværdiprodukter, så de udgør omkring halvdelen af omsætningen. Det skal være til at forbedre den netto-bundlinje som i regnskabsåret 2014/15 var på 76 mio. kr.

"Langt den største del af vores salg er stadig commodity-produkter (standardvarer.red.) men indtjeningen på højværdiprodukterne bidrager meget væsentligt til indtjeningen. Og vi bruger mange ressourcer på at vokse yderligere i dén del," siger han til avisen.

Med højværdiprodukterne håber KMC at få del i det store ingrediensmarked, hvor man finder andre store danske spillere som Chr. Hansen, Novozymes. AAK, Arla Food Ingredients, Palsgaard og Orana.

Kartoffelmelsproducent sniger sig over rekordår

Kartoffelmelsproducent vinder vækstpris

Innovation driver den danske ingrediensbranche

Mere fra FødevareWatch

Gynger og karruseller på Chr Hansens fødevaremarkeder

Mens kvartalstallene i stor stil ligger indenfor skiven, er der store forskelle at finde på ingredienskoncernens markeder på fødevareområdet. Nordamerika kører for fuld damp, mens Kina er bremset mere op på yoghurtfronten som følge af pandemien.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier