FødevareWatch

Innovation driver den danske ingrediensbranche

Virksomheder som Chr. Hansen, Dupont og KMC er i verdenselite, fordi de er gode til at skræddersy deres produkter til lokale markeder og få det meste ud af råvarerne, konkluderer et forskningsprojekt.

Foto: Juan Hein / Ritzau Scanpix

Kundeindsigt, innovation og evnen til at få det meste ud af råvarerne.

De danske ingrediensvirksomheder er førende i verden inden for deres felt, og nu kommer et forskningsprojekt med sit bud på, hvorfor det er tilfældet.

Børsen skriver, at forskere ved Aarhus Universitet har undersøgt, hvad der ligger bag succesen i virksomheder som Chr. Hansen, Dupont og KMC.

"De hører til i verdenseliten, fordi de forstår i en globaliseret verden at tjene penge på ikke alene regionalt, men også lokalt at tilpasse sig folks smag og præferencer," siger forsker Thomas Pretzmann til avisen.

Ifølge Børsen omsætter de danske ingrediensproducenter for omkring 35 mia. kr. om året.

Chr. Hansen klar med ny økonomidirektør

Novozymes ser guldæg i landbrugsbakterier

Parasit bærer på rødt guldæg for Chr. Hansen

Mere fra FødevareWatch

Maltdirektør efter værste år i årtier: "Det er meget ubehageligt"

Udfordringerne har aldrig været større i Sophus Fuglsang Export-Maltfabriks over hundredårige lange virke, som i det seneste år. Det nye regnskab viser største dyk på bundlinjen i topchefens hukommelse. Virksomheden er dog godt polstret, forsikrer han, men han frygter den usikkerhed, som energikrisen lige nu medfører.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier