Innovation driver den danske ingrediensbranche

Virksomheder som Chr. Hansen, Dupont og KMC er i verdenselite, fordi de er gode til at skræddersy deres produkter til lokale markeder og få det meste ud af råvarerne, konkluderer et forskningsprojekt.
Foto: Juan Hein / Ritzau Scanpix
Foto: Juan Hein / Ritzau Scanpix

Kundeindsigt, innovation og evnen til at få det meste ud af råvarerne.

De danske ingrediensvirksomheder er førende i verden inden for deres felt, og nu kommer et forskningsprojekt med sit bud på, hvorfor det er tilfældet.

Børsen skriver, at forskere ved Aarhus Universitet har undersøgt, hvad der ligger bag succesen i virksomheder som Chr. Hansen, Dupont og KMC.

"De hører til i verdenseliten, fordi de forstår i en globaliseret verden at tjene penge på ikke alene regionalt, men også lokalt at tilpasse sig folks smag og præferencer," siger forsker Thomas Pretzmann til avisen.

Ifølge Børsen omsætter de danske ingrediensproducenter for omkring 35 mia. kr. om året.

Chr. Hansen klar med ny økonomidirektør

Novozymes ser guldæg i landbrugsbakterier

Parasit bærer på rødt guldæg for Chr. Hansen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter