Spansk discountkæde har vilde vækstplaner
Med godt 4900 butikker er discountkæden Dia (Distribuidora Internacional de Alimentacion SA, red.) i forvejen ret velfunderet på det spanske detailmarked, men nu skal der effektiviseres og udvides i et forsøg på at gøre forretningen mere lønsom.
Til Bloomberg siger Dias adm. direktør Richardo Curras, at planen er, at man i løbet af de kommende år vil åbne op til 2000 nye butikker i hjemmemarkedet, og det skal hjælpe discountkæden med at øge markedsandelen fra nuværende ni til hele 15 pct. over de næste seks år.
Årsagen til kædens kommende vilde vækstridt skal findes i det nuværende fragmenterede spanske detailmarked, hvor Dia-direktøren håber, at der byder sig gode opkøbsmuligheder i den nærmeste fremtid. Gennem opkøb håber han og kæden, at man kan tage konkurrencen op med Spaniens største detailkoncern Mercadona, der for øjeblikket har 22 pct. af markedet.
Også i udlandet, hvor Dia har været siden 1993, regner med at ekspandere i de kommende år, og til Bloomberg siger Curras, at det særligt handler om at få en større del af det brasilianske marked, ligesom man også vil stå stærkere i Portugal.
Dia var tidligere en del af Carrefour Group fra 2000 til 2011, men blev spundet ud fra den franske storkoncern i 2011 og børsnoteret i Madrid i 2012. Carrefour købte Dia’s franske forretning i 2014, og kæden har herudover frasolgt sine forretninger i Tyrkiet. Dia, der blev grundlagt i 1979, har omkring 7.300 butikker verden over, blandt andet i Spanien, Portugal, Brasilien, Argentina og Kina.
I Senegal er Dia samarbejdspartner med Attieh Group, der skal hjælpe Arla med at få deres varer ud til det senegalesiske folk.
Her er Arlas nye afrikanske partnere
Relaterede artikler:
Her er Arlas nye afrikanske partnere
For abonnenter
Carrefour holder kursen
For abonnenter