FødevareWatch

Spansk discountkæde har vilde vækstplaner

Spaniens næststørste detailkæde Dia har store planer. I et forsøg på at vinde markedsandele og nedbringe omkostningerne vil etablere op til 2000 nye butikker.

Med godt 4900 butikker er discountkæden Dia (Distribuidora Internacional de Alimentacion SA, red.) i forvejen ret velfunderet på det spanske detailmarked, men nu skal der effektiviseres og udvides i et forsøg på at gøre forretningen mere lønsom.

Til Bloomberg siger Dias adm. direktør Richardo Curras, at planen er, at man i løbet af de kommende år vil åbne op til 2000 nye butikker i hjemmemarkedet, og det skal hjælpe discountkæden med at øge markedsandelen fra nuværende ni til hele 15 pct. over de næste seks år.

Årsagen til kædens kommende vilde vækstridt skal findes i det nuværende fragmenterede spanske detailmarked, hvor Dia-direktøren håber, at der byder sig gode opkøbsmuligheder i den nærmeste fremtid. Gennem opkøb håber han og kæden, at man kan tage konkurrencen op med Spaniens største detailkoncern Mercadona, der for øjeblikket har 22 pct. af markedet.

Også i udlandet, hvor Dia har været siden 1993, regner med at ekspandere i de kommende år, og til Bloomberg siger Curras, at det særligt handler om at få en større del af det brasilianske marked, ligesom man også vil stå stærkere i Portugal.

Dia var tidligere en del af Carrefour Group fra 2000 til 2011, men blev spundet ud fra den franske storkoncern i 2011 og børsnoteret i Madrid i 2012. Carrefour købte Dia’s franske forretning i 2014, og kæden har herudover frasolgt sine forretninger i Tyrkiet. Dia, der blev grundlagt i 1979, har omkring 7.300 butikker verden over, blandt andet i Spanien, Portugal, Brasilien, Argentina og Kina.

I Senegal er Dia samarbejdspartner med Attieh Group, der skal hjælpe Arla med at få deres varer ud til det senegalesiske folk. 

Her er Arlas nye afrikanske partnere

Carrefour holder kursen Carrefour i nyt europæisk opkøb

Detailgiganter henter væksten i udlandet

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier