Den amerikanske supermarkedskæde Walmart erklærede for noget tid siden, at selskabet i stor stil vil satse på amerikansk producerede produkter, hvilket blandt andet førte til roser fra Obama-administrationen. Afsløringer foretaget af den amerikanske forbrugervagthund, Truth in Advertising, har dog vist, at op til 200 produkter med et "produceret i usa"-logo reelt ikke var produceret i USA. Walmart har nu trukket alle deklarationer tilbage på kædens hjemmeside.
Det skriver the Financial Times
De amerikanske myndigheder, nærmere bestemt The Federal Trade Commission (FTC), har siden afsløringerne fra forbrugervagthunden holdt et skarpt øje med Walmart, der dog kun er én blandt 50 selskaber inden for de senere år, har fået besked på at ændre procedure i forbindelse med vildledende "produceret i USA"-deklarationer.
På baggrund af afsløringerne har Walmart fjernet alle "produceret i USA"-logoer fra produktbeskrivelser på sin hjemmeside og har introduceret en procedure, der skal sikre at disse logoer ikke fremgår af reklamemateriale fra leverandører.
Disse tiltag har fået FTC til ikke at gå videre med efterforskningen og kalder det "ikke usædvanligt" at finde problemer i så store detail-kæder som Walmart.
"Vi er glade med FTC's beslutning og sætter pris på deres grundige gennemsøgning af vores program," udtaler Walmart, ifølge Financial Times, i en pressemeddelelse.
Her er Europas største detailkæde
Walmart fjerner maskinpistoler fra hylderne
Walmart leverer lavere end ventet
Walmart vil sikre dyrevelfærd