FødevareWatch

Coop nåede øko-målet og giver én mio væk

Det lykkedes for Coop at øge økosalget med 15 pct. under den to uger lange kampagne, og detailkoncernen har derfor sendt den lovede million i retning af ny økologisk produktion.

Foto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix

Coop-kunderne var med på ideen om at købe flere økologiske varer i uge 34 og 35, og dermed lykkedes det at nå målet om en stigning i øko-salget på 15 pct. i forhold til samme periode sidste år. Og som lovet udløser det en million kroner fra Coop til at hjælpe konventionelle landmænd med at blive økologer, og samlet kan pengene ifølge Økologisk Landsforening bruges til at omlægge op til 5000 ekstra hektar.

"Det er helt fantastisk, at kunderne i så høj grad har bakket op om initiativet. Det skal de have stor tak for! Coop ønsker at tage et ansvar for at hjælpe dansk landbrug med at lægge om til økologi, og denne indsats er en nødvendig håndsrækning for at sikre, at vi også fremover har præcis de varer i Coops butikker, som vores kunder ønsker. Vi har en mål om at gøre Danmark dobbelt så økologisk, og derfor foretrækker vi naturligvis, at vores øko-varer kommer fra danske producenter," udtaler Jens Visholm, food-direktør i Coop i en pressemeddelelse.

Indsatsen skete som led i den Coop-strategi, der handler om, at man i 2020 vil have fordoblet det økologiske salg i koncernens butikker. Skal det blive virkelighed, skal der omlægges mere dansk landbrugsjord, og det kan den seneste kampagne bidrage effektivt til.

"Der er virkelig behov for ekstra hjælp og rådgivning til konventionelle landmænd, der står og overvejer økologi, men som mangler at overvinde den sidste barriere, før de kan gå i gang. Med Coops initiativ bliver det nu muligt. De konkrete udfordringer kan eksempelvis være, at landmanden har behov for afsætningsrådgivning, hjælp med økonomiske beregninger og dialog med banken, aftaler om foder og gødning eller afklaring af de sidste bekymringer om, hvordan man skal klare ukrudt eller skadedyr uden kemi. Der et stort skridt at lægge om, og landmanden skal føle sig tryg ved beslutningen," siger Per Kølster, formand i Økologisk Landsforening.

Svensk økologi i massiv vækst

Økologer afviser nye genteknologier

Øko-forbruget i massiv vækst

Mere fra FødevareWatch

Perfekt storm får Co-Ros regnskab til at styrtdykke

Den verdensomspændte juice- og iskoncern Co-Ro blev ramt af tre faktorer, der skabte den perfekte storm i et hårdt år. Selskabet vil nu gøre sig selv uafhængig fra de største markeder og satse mere på nye.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier