FødevareWatch

Svensk økologi i massiv vækst

De svenske forbrugere viser større interesse for fødevarer uden pesticider. Det viser sig i salget af økologiske fødevarer, der har slået alle rekorder i første halvdel af 2015.

Foto: Peter Hove Olesen/arkiv

Den svenske detailhandel har i første halvdel af 2015 oplevet en vækst på økologiske og KRAV-mærkede fødevarer på omkring 50 pct. Salgsvæksten har accelereret yderligere i forhold til rekordåret 2014, hvor salget steg med 30 pct.

Det fremgår af en halvårsrapport, udarbejdet af det uafhængige konsulentfirma Ekoweb. Den viser, at der især ses en stigning inden for salget af økologiske frugter og grøntsager. Derudover fremgår det, at Coop har den højeste andel af det økologiske salg med 8,9 pct.

De fem vigtigste salgskanaler for økologiske fødevarer i Sverige melder alle om større stigninger:

  • ICA: + 58 procent
  • Coop: + 18 procent
  • Axfood: + 48 procent
  • Bergendahls (bl.a. Citygross): + 60 procent
  • Systembolaget: +68 procent

Rekordsalget har medført en samlet svensk økohandel på cirka 7,5 pct. i detailhandlen i første halvår af 2015, og salget forventes at stige. Danmark, som er verdens førende inden for økologi, forventes at lande et økosalg på 8 pct. for 2015. 

På verdensplan ses også en større interesse for økologiske fødevarer, og det samlede økosalg forventes at vokse med omkring 10 pct. i 2015. 

Redaktør hos Ekoweb, Cecilia Ryegård, har udarbejdet rapporten. Ifølge hende skyldes væksten i økosalget hovedsageligt en stigning i volumen.

"Der har været en økologisk stigning i antallet af meter hyldeplads i butikkerne. Flere produkter sælges, og nye produkter kommer til i butikkernes sortiment. Desuden er de tilgængelige råvarer øget på flere områder, for eksempel når det gælder salat, bananer og æg. Det betyder, at efterspørgslen på markedet nu nemmere kan opfyldes,” siger Cecilia Ryegård.

Hun tilføjer, at en anden årsag til rekordsalget, ifølge kæderne selv, skyldes en sund trend, hvor forbrugerne i stigende grad interesserer sig for madens oprindelse, samt at det er produceret uden kemiske pesticider. Detudover ønsker de at vise solidaritet over for de avlere, som producerer økologiske fødevarer.

Varemangel giver jackpot til økologiske landmænd

Ny mælkekarton skærer 20 pct af CO2-udledningen

Øko-forbruget i massiv vækst

Økologer flygter fra Arla

Mere fra FødevareWatch

Perfekt storm får Co-Ros regnskab til at styrtdykke

Den verdensomspændte juice- og iskoncern Co-Ro blev ramt af tre faktorer, der skabte den perfekte storm i et hårdt år. Selskabet vil nu gøre sig selv uafhængig fra de største markeder og satse mere på nye.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier