Midt i den discountbølge, der er skyllet ind over landet de seneste år, pibler det nu frem med muligheder for at tjene penge på kvalitet og politisk korrekthed.
Det vurderer flere eksperter, som Berlingske Business har talt med.
Eksperterne mener, at forbrugerne vil have discount med holdning. Og det er også derfor, at store fødevarekoncerner for tiden laver kampagner for eksempelvis at købe dansk eller giver penge til de hårdt pressede mælkebønder.
Prisen kommer stadig i første række, men der skal mere til for at vinde markedsandele.
”Der er helt klart et skifte, hvor den brede masse også har fokus på kvalitet. Der er opstået en diskussion omkring, hvad discount egentligt er, for det er især kæder som Netto og Rema 1000, der er med til at drive en bølge, hvor vi skal udtrykke holdninger med det, vi indkøber,” siger detailrådgiver Dorte Wimmer fra Retail Institute til Berlingske Business.
Avisen har også talt med detailrådgiver Bruno Christensen, som er enig i, at flere supermarkeder er begyndt at høste goodwill hos kunderne med sympatiske initiativer.
Mælkeløft kan styrke Rema-image
Coop på vej med støttemærke til kriseramte mælkebønder
Mælkeproducenter: Højere priser redder os ikke alene