Discountkæden får kritik på Facebook for at sænke prisen på billigmælk i en tid, hvor de danske producenter er hårdt pressede. Food-direktør har aldrig oplevet en lignende reaktion.
Svaret er ja – i hvert fald hvis man skal tro reaktionen på Facebook, hvor Fakta for tiden får tæsk for at sænke prisen på billigmælk, så en liter nu koster 4,50 kr. i discountkædens butikker. Det skriver DR.
Prisnedsættelsen blev indført i sidste uge og kom efter, at konkurrenten Rema 1000 hævede prisen med 50 øre for at hjælpe de trængte danske mælkebønder.
Den fulgte samtidig i kølvandet på flere ugers mediedækning af den kriseramte branche, hvor syv ud af ti mælkeproducenter kører med underskud, mens et stort antal bedrifter allerede har drejet nøglen om i år.
Under et opslag på Facebook, hvor Fakta reklamerer for slagtilbuddet, skriver flere brugere, at de vil boykotte discountkæden, mens andre opfordrer ledelsen til at gå den modsatte vej og hæve prisen.
Fakta prisnedsættelse har fået sindene i kog på Facebook, hvor flere brugere kritiserede discountkæden i stærke vendinger. | Foto: Fakta/Kampagne
Den stærke reaktion kommer bag på Jens Visholm, food-direktør i Fakta-ejeren Coop, der fortæller DR, at han aldrig har oplevet noget lignende. Han afviser dog, at det er detailhandlens ansvar at holde hånden under de danske mælkebønder.
"Når priserne på vores råvarer falder, giver vi den prisreduktion videre til vores kunder. Vi frygter at ende i rollen som en slags Robin Hood, som tager penge fra kunderne. Altså ikke giver dem noget valg, men lægger en skat på et bestemt produkt og fordeler dem til en speciel erhvervsgruppe, som vi har særligt sympati for," siger han til DR.dk.
Food-direktøren opfordrer samtidig kunderne til at købe økologisk mælk eller gårdmælk, hvis man ønsker at påvirke det danske landbrug i en anden retning end den nuværende.
Tidligere på ugen meddelte juicekæden, at man ikke får den forventede kapital fra Saudi-Arabien. Det har nu igangsat en salgsproces af hele eller dele af selskabet.
Stabilitet er ikke lig mangel på fremdrift for den Orkla-ejede bagergrossist, der hellere vil holde bundlinjen på niveau end at forsøge at gøre regnskabsmæssige kvantespring.