Fakta får tæsk af kunderne for lav mælkepris

Discountkæden får kritik på Facebook for at sænke prisen på billigmælk i en tid, hvor de danske producenter er hårdt pressede. Food-direktør har aldrig oplevet en lignende reaktion.
Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv
Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

Kan et tilbud blive for billigt?

Svaret er ja – i hvert fald hvis man skal tro reaktionen på Facebook, hvor Fakta for tiden får tæsk for at sænke prisen på billigmælk, så en liter nu koster 4,50 kr. i discountkædens butikker. Det skriver DR.

Prisnedsættelsen blev indført i sidste uge og kom efter, at konkurrenten Rema 1000 hævede prisen med 50 øre for at hjælpe de trængte danske mælkebønder.

Den fulgte samtidig i kølvandet på flere ugers mediedækning af den kriseramte branche, hvor syv ud af ti mælkeproducenter kører med underskud, mens et stort antal bedrifter allerede har drejet nøglen om i år.

Under et opslag på Facebook, hvor Fakta reklamerer for slagtilbuddet, skriver flere brugere, at de vil boykotte discountkæden, mens andre opfordrer ledelsen til at gå den modsatte vej og hæve prisen.

Fakta prisnedsættelse har fået sindene i kog på Facebook, hvor flere brugere kritiserede discountkæden i stærke vendinger. | Foto: Fakta/Kampagne
Fakta prisnedsættelse har fået sindene i kog på Facebook, hvor flere brugere kritiserede discountkæden i stærke vendinger. | Foto: Fakta/Kampagne

Den stærke reaktion kommer bag på Jens Visholm, food-direktør i Fakta-ejeren Coop, der fortæller DR, at han aldrig har oplevet noget lignende. Han afviser dog, at det er detailhandlens ansvar at holde hånden under de danske mælkebønder.

"Når priserne på vores råvarer falder, giver vi den prisreduktion videre til vores kunder. Vi frygter at ende i rollen som en slags Robin Hood, som tager penge fra kunderne. Altså ikke giver dem noget valg, men lægger en skat på et bestemt produkt og fordeler dem til en speciel erhvervsgruppe, som vi har særligt sympati for," siger han til DR.dk.

Food-direktøren opfordrer samtidig kunderne til at købe økologisk mælk eller gårdmælk, hvis man ønsker at påvirke det danske landbrug i en anden retning end den nuværende.

Rema står alene med prishop på mælk

Kritik af Rema 1000: Hvorfor donerer I ikke selv de ekstra 50 øre?

Mælkeproducenter: Højere priser redder os ikke alene

”Vi ville ønske, at flokadfærd kun var noget, køer udviste”

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Stifter Kaspar Basse startede Joe & The Juice for 20 år siden. | Foto: Gregers Tycho

Joe & The Juice er sat til salg