Svært at tjene penge på onlinemad

Selvom flere danskere får dagligvarerne serveret på dørtrinnet, har butikkerne problemer med at tjene penge på salget.
Foto: POLFOTO
Foto: POLFOTO
AF CASPER HINDSE

Flere og flere danskere vælger at springe køen i supermarkedet over og får i stedet fødevarerne leveret lige til døren. Alligevel er det ikke nemt for butikkerne at lave en god forretning ud af konceptet. Det skriver finans.dk.

De tre største spillere på markedet – irma.dk, nemlig.com og Usuma – melder alle, at de danske indkøbsvaner er svære at ændre. For selvom væksten er stigende, så kan fødevaresalget på nettet endnu ikke sammenlignes med eksempelvis onlinekøb af smartphones eller en ny laptop.

”Der er ingen tvivl om, at det at købe elektronik online er helt anderledes end dagligvarer. Alle har været vant til at gå i en dagligvarebutik mellem to og seks gange om ugen. Så det er en anden type ændring, og det tager tid – men vækstraterne er høje,” siger Jesper Wacherhausen, der er kommerciel direktør for irma.dk.

Flere eksperter på området påpeger over for finans.dk, at det endnu ikke er lykkedes at skabe en rentabel forretningsmodel med fødevarer på nettet.

Online-selskaber kæmper om at levere mad til danskerne

Nemlig-investor smider 165 mio i svensk nethandel

Just-Eat klar til at investere stort millionbeløb i Danmark

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter