FødevareWatch

Flere danske virksomheder er klar til matchmaking-event

Food Festival i Aarhus er for fjerde gang vært for European Food Venture Forum. Resultaterne af møderne mellem iværksætterprojekter og mulige investorer begynder at vise sig.

Foto: Majken Søndergaard Nielsen

Stadig flere venturefonde og store fødevarevirksomheder melder sig til at bedømme iværksætterprojekter på European Food Venture Forum, i forbindelse med Food Festival i Aarhus. I år er halvdelen af de 30 projekter danske, en stigning fra sidste år.

Projekterne er udvalgt blandt mere end 50 ansøgere, så der stilles krav til iværksætternes projekter og evne til at sælge deres idéer.

"Kvaliteten af de danske projekter er blevet bedre. De er blevet til at beskrive deres forretningsplan," siger Gyda Bay, innovationschef hos Future Food Innovation, der er tovholder på eventen.

60 pct. får tilført kapital

Selve eventen European Food Venture Forum sker 2. og 3. september, men det er de efterfølgende møder, der er afgørende for mulige kapitalindskud og joint ventures. Her skal eventens matchmaking udvikle sig til frugtbare forretningsidéer.

En af initiativtagerne til European Food Venture Forum, Europe Unilimited, har lavet en analyse af, hvor mange iværksætterprojekter, der efter deltagelse i events som den aarhusianske event får tilført kapital. Det gør omkring 60 pct., men resultaterne kan være lang tid om at manifestere sig.

"Processen kan tage op til to år, så eventen bruges til at skabe den første kontakt og præsentere idéen," siger Gyda Bay.

Interessen for nye idéer for fødevarer kan ses på  mængden af både ventureselskaber som Capnova og Anterra Capital samt fødevareselskaber som Chr. Hansen og FrieslandCampina. Her handler det om at opdage nye forretningsmuligheder.

"Mens venturefondene søger afkast på deres investeringer i håb om at finde den næste Meyers Madhus eller Sticks’n’Sushi, søger fødevareproducenterne innovationskraften," siger Gyda Bay.

EU-millioner til fødevarefirmaer

Kapitalen møder fødevareiværksættere i Aarhus

Store ambitioner i nyt jysk innovationscenter

Mere fra FødevareWatch

Milliardkoncern løfter indtjeningen på kager og slik

Kage- og konfekturekoncernen Givesco er lykkedes med at forbedre indtjeningen i løbet 2021, men ikke helt nok ifølge ledelsen. Koncernen har med sit store detailfokus også løftet omsætningen til lige knapt 3 mia. kr.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier