Arla har lanceret det mærke, som fremover kommer til at pryde en lang række af koncernens mejeriprodukter. Mærket skal hjælpe de trængte Arla-mælkeproducenter.
Det startede tidligere på ugen i Storbritannien, og nu kommer det så til Danmark.
Mærket, der skal orientere forbrugerne om, at mælken i kartonen er produceret af danske mælkebønder, som man støtter ved at købe produktet.
”Mange forbrugere er ikke klar over, at Arla faktisk er ejet af landmændene selv og at overskuddet fra produkterne faktisk går tilbage til de landmænd, som er årsagen til, at vi som forbrugere hver dag kan få frisk og velsmagende mælk i glasset. Vores andelshavere tager aktivt del i at skabe værdi for forbrugerne ved at levere den naturlige smag, den høje kvalitet og dyrevelfærd. Det er det, du som forbruger får og kan støtte, når du køber et Arla produkt,” udtaler Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla, i forbindelse med den danske lancering.
Udover Danmark og Storbritannien kommer der også andre nationale mærker på Arla-mælk i Tyskland og Sverige.
Mærket lanceres efter, at mælkeprisen gennem mange måneder har haft kurs nedad, og både de danske og internationale mælkeproducenter over en bred kam har fået svært ved at få økonomien til at hænge sammen.
”Det er vigtigt for os at skabe en bevidsthed om, at når du køber et Arla produkt, så støtter du de landmænd, der har leveret mælken, ikke en gruppe aktionærer uden tilknytning til mælkeproduktion. Vores fokus er at bevare en langvarig bæredygtig mælkeproduktion med fokus på høj kvalitet og dyrevelfærd,” siger Åke Hantoft i meddelelsen fra Arla.
Mærket vil, som FødevareWatch tidligere har skrevet, være at finde på de danske produkter fra september.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.