FødevareWatch

Fedtforskrækkelsen er væk - danskerne vil ha' fedt

Danskerne spiser mere smør og drikker mere sødmælk. Kulhydrater er den nye skurk.

Foto: Arla/ PR

Flere og flere danskere hopper med på den fede bølge og vælger sødmælken, det rigtige smør og fløden med de høje procenter til.

Og det er der en grund til, vurderer trendforsker Louise Kongsholm fra Pej Gruppen.

"I mange år har fedt været det, der har fyldt mest, når vi har talt om sundhed. Nu har der så de seneste år været fokus på kulhydrater, og den negative effektiv af dem. Og samtidig har der været positiv snak om, at vores krop og hjerne har brug for fedt, så der er kommet en mere balanceret tilgang til det," siger hun til DR P4 Midt & Vest.

Ifølge trendeksperten er det blandt andet populære slankekure som LCHF (Low Carb - High Fat), der har fået danskerne til at efterspørge de mere fede produkter.

Tendensen kan mærkes på Holstebro Mejeri, der producerer Lurpak-smør.

"Der er flere af vore kunder i Danmark, der køber 250 og 500 grams smør. Altså den gode traditionelle Lurpark," fortæller mejeridirektør Klaus Jeppesen til DR P4 Midt & Vest, og tilføjer:

"Vi kan se, at folk er blevet lidt gladere for de her smørprodukter i weekenden, hvor man kan tillade sig at spise lidt mere af den slags, mens vi stadigvæk har nogle af de fedt-reducerede i løbet af ugen."

Sammenlignet med 2014 har Holstebro Mejeri oplevet en fremgang på to procent i salget af Lurpak-smør på det danske marked. Tal fra Landbrug & Fødevarer viser, at salget af sødmælk konstant er steget fra 2010, og Arla har lanceret en fløde på 50 procent (den velkendte piskefløde er på 38 procent).

Birgitte Nymann, som er kostvejleder og motionsekspert glæder sig over tendensen, som hun mener går i den helt rigtige retning.

"Fordi fedt er godt - og fordi det andet ikke har virket. Vi er til gengæld blevet federe og federe. Vi skal hellere gå efter de naturlige produkter og det naturlige/sunde fedt i smør og fløde," siger hun til DR P4 Midt & Vest.

Danskerne nægter at kvitte fedtet

Vi bider på, når fiskebranchen kaster snøren ud

Unge går uden om den varme kartoffel

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier