FødevareWatch

Konkurrents nedtur løfter Sainsbury's plads i hierarkiet

Asda's tilbagegang giver Sainsbury lidt luft under vingerne, men der er fortsat en sikker nummer ét i den britiske detailhandel.

Foto: Sainsbury's/PR

Supermarkedskæden Sainsbury's er nu den næststørste af slagsen i Storbritannien målt på markedsandel, efter at rivalen Asda, der er ejet af den amerikanske gigant Walmart, har oplevet tung tilbagegang.

Det skriver avisen The Guardian.

Asdas omsætning faldt med 2,7 pct. i de tre måneder op til den 19. juli, viser nye tal fra analysehuset Kantar Worldpanel. Det reducerede kædens markedsandel til 16,4 pct. - 0,6 pct.point lavere end året før.

Sainsbury's oplevede også et fald i salget i samme periode, men i noget mindre grad - med 0,3 pct. - og dermed er kædens markedsandel nu på 16,5 pct. - nok til en andenplads i Storbritannien.

"Asda har haft et sløvt 2015. Der bliver drevet mere efter profit end markedsandel eller omsætning," siger Fraser McKevitt fra Kantar Worldpanel ifølge The Guardian.

Han påpeger desuden, at Asda har en lavere koncentration af butikker i det sydlige England og London, hvor væksten generelt er stærkere end i det øvrige marked.

Den suveræne nummer et på det britiske marked er fortsat Tesco, der har en markedsandel på hele 28,5 pct. ifølge de seneste tal.

Den nye titel til Sainsbury's giver dog ikke anledning til fest på aktiemarkedet i London, hvor J Sainsbury, som selskabet hedder, falder med 0,5 pct. til 258,80 pence.

Britisk priskrig rammer de små producenter

Sainsbury's-skifte kan skabe domino-effekt

260 nye jobs i Marine Harvest efter Sainsbury’s-kontrakt

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier