En række store fødevareproducenter i USA har i løbet af foråret meldt ud, at de vil skifte kunstige farver ud med naturlige farver i produkterne.
Man skal dog formentlig et godt stykke ind i 2016, før udmeldingerne fra selskaberne munder sig ud i deciderede ordrer til producenter af naturlige farver som Chr. Hansen. Men når det sker, vil Chr. Hansen være godt positioneret til at fylde ordrebogen.
Sådan lyder det fra Chr. Hansens administrerende direktør, Cees de Jong, på en telekonference i forlængelse af selskabets regnskab for tredje kvartal af regnskabsåret 2014/2015.
"Vi er godt positioneret til at tage vores del af konverteringen til naturlige farver. Der er selvfølgelig en række andre spillere, som også vil kunne gøre sig gældende, men vi betragter os selv som den ledende spiller på markedet," siger Cees de Jong på telekonferencen.
Det er blandt andre Yum Brands' Pizza Hut og Taco Bell, slikproducenten Hershey og fødevareselskabet Kraft Foods, der har meldt ud, at det skal være slut med kunstige farver.
Ny amerikansk aktør fjerner kunstige farve- og smagsstoffer
Nestlé og Hershey sparker Chr. Hansen i gang i USA
Chr. Hansen-topchef: Skift mod naturlige farver i USA kommer stille