FødevareWatch

Chr. Hansen-topchef: Skift mod naturlige farver i USA kommer stille

Fastfoodkoncernen Yum Brands vil fjerne kunstige farvestoffer fra Pizza Hut og Taco Bell, og det kan komme danske Chr. Hansen til gode. Det amerikanske marked halter nemlig langt efter det europæiske.

Foto: Charlotte De La Fuente

Den danske koncern Chr. Hansen, der blandt andet producerer naturlige farver til mad og drikkevarer, har i løbet af den seneste måned kunnet se flere amerikanske selskaber melde ud, at de vil skifte kunstige farver ud med de naturlige.

Det amerikanske marked halter efter det europæiske på den front, men Chr. Hansens administrerende direktør, Cees de Jong, kan konstatere, at blandt andre fastfoodkoncernen Yum Brands for nyligt har meldt ud, at den vil fjerne kunstige farvestoffer hos Pizza Hut og Taco Bell.

Og forleden meddelte Nestlé, at det skal være slut med de syntetiske farver i pizza og snacks på det amerikanske marked.

"Vi ser et skifte over mod de naturlige farver fra flere sider, men vi er stadig langt efter Europa. Det skyldes blandt andet lovgivningen, men vi ser, at flere og flere forbrugere er begyndt at protestere mod de kunstige farver blandt andet ved underskriftsindsamlinger på nettet," siger Cees de Jong.

Tidligere på året har der også været lignende meldinger om at droppe kunstige farver - eller i hvert fald intentioner - fra blandt andre slikproducenten Hershey og fødevareselskabet Kraft Foods.

Cees de Jong mener, at Chr. Hansen er fanget lidt på sidelinjen og har begrænsede handlingsmuligheder i forhold til at påvirke udviklingen.

Enten skal skiftet komme, fordi selskaberne vælger at smide de kunstige farver på porten - måske som følge af pres fra forbrugerne - eller også skal lovgivningen ændres.

Og Chr. Hansen-topchefen finder det relativt usandsynligt med en ændring af loven, hvilket han blandt andet forklarer med en stærk lobby hos producenter af kunstige farvestoffer.

Til forskel fra Europa skal producenterne ikke skrive på produkterne, hvis de indeholder syntetiske farver, og det er også med til at bremse udviklingen, vurderer det danske selskab.

Samtidig erkender han, at skiftet over til naturlige farver - og dermed måske nye kunder til Chr. Hansen - udgør øgede omkostninger for de selskaber, der vælger den vej.

"Der er en signifikant forskel på prisen på de kunstige farver og vores farver, og det spiller helt klart også ind," siger Cees de Jong.

Chr. Hansen har for nyligt skiftet chefen i selskabets farvedivision ud. Carsten Bennike stopper 30. juni efter fire år i selskabet. Han bliver afløst af Jørgen M. Erichsen, der kommer til fra en salgs- og marketingstilling i Logitech i Schweiz.

Chr. Hansen kommer med regnskab for tredje kvartal af selskabets forskudte regnskabsår 1. juli.

Mere fra FødevareWatch

Kædedirektør kan ikke afvise flere butikslukninger

Fire Daglibrugsen-butikker må dreje nøglen om som følge underskud. Det sidste dødsstød blev de stigende energiudgifter, og kædedirektør kan ikke afvise, at de med tiden også kan få konsekvenser for andre butikker.

Royal Unibrew indgår i samarbejde med Too Good To Go og Q8

Et samarbejde med madspilds-appen Too Good To Go og tankstationen Q8 skal sikre, at en række af Royal Unibrews drikkevarer ikke går til spilde. I én enkelt dag bliver det således muligt at afhente overskydende drikkevarer på en række tankstationer.

EU-indgreb vil potentielt kun udløse få milliarder til energistøtte

Fredag har EU’s medlemslande blåstemplet at kunne sende beskatningen fra bæredygtig energi tilbage til bl.a. energipressede fødevarevirksomheder. Nye beregninger peger dog på, at potentialet er yderst begrænset. Denne form for ”symbolpolitik” noget af det allerværste, der kan ske for virksomhederne, advarer Dansk Erhverv.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier