FødevareWatch

Britisk chokoladefirma falder til ro i London efter opkøb

I halen på købsttilbuddet, som den store italienske konfekturekoncern Ferrero lagde mandag, steg den tidligere britiske rival Thorntons markant på børsen i London. Tirsdag eftermiddag har rusen lagt sig.

Foto: Ditte Valente/ritzau

Sukkerrusen er tirsdag tiltaget hos det britiske chokoladefirma Thorntons, som mandag steg 43 pct., efter at italienske Ferrero havde lagt 112 mio. pund på bordet for i en overtagelse af selskabet.

Tirsdag eftermiddag falder aktierne i Thorntons således med 0,2 pct. på børsen i London.

Thorntons har de seneste år kæmpet for at genoplive sin forretning, blandt andet ved at introducere nye produkter som for eksempel is og ved at åbne egne butikker.

Den mission ser dog ud til at have haft lange og svære udsigter, og i stedet ryger det britiske firma ind under chokoladeselskabet Ferrero, der blandt andet er kendt for sine nøddechokolader indpakket i guldfolie.

Ifølge Bloomberg News har Ferrero indledt overtagelsesprocessen ved at købe 29,9 pct. af den samlede aktiekapital i Thorntons.

Bloomberg News skrev mandag, at det italienske chokoladeselskab i øjeblikket har samtaler med Europa-Kommissionen om potentielle bekymringer med konkurrenceforhold "og er optimistisk i forhold til et positivt resultat".

Ferrero lægger milliardbud på britisk konkurrent

Nutella-strid: Fransk minister siger undskyld

Ferrero vil opbygge egen hasselnødproduktion

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier