To af landets ældste snackproducenter tørner sammen i en strid om retten til at lave firkantede chips. Sagen kan åbne markedet for private label-konkurrenter.
Det er spørgsmålet i en verserende sag mellem to af landets ældste snackproducenter, Kims og Taffel, der lige nu tørner sammen i en bitter strid om noget så jordnært som formen på kartoffelchips.
Reelt er der dog langt mere på spil i det retslige slagsmål, der kan åbne en ladeport for private label-producenter og ende med, at Kims mister sin eneret til at forsyne danskerne med snack chips.
Sagen blev indbragt for Sø- og Handelsretten i februar, hvor Kims valgte at slæbe Taffel i retten, da konkurrenten lancerede sit nye produkt, Super Snacks, der til forveksling ligner de velkendte snack chips.
Kims introducerede produktet i 1987 og mener, at man ejer rettighederne på det danske marked, mens Taffel er af den opfattelse, at firkantede chips er et standardprodukt på linje med pastaskruer eller saltstænger.
Derfor skal retten nu tage stilling til om, det er et brud på varemærkeloven og god markedsføringsskik, at Taffel har lanceret sin egen serie af firkantede chips i smagsvarianter, der ligger tæt opad Kims.
Parterne har samtidig indgået en foreløbig aftale, der betyder, at Taffel stopper salget af Super Snacks, indtil tvisten er afgjort. Producenten har samtidig ændret formen på sine chips, så de nu er ovale i stedet for firkantede, for at holde dem i handlen, mens sagen kører.
FødevareWatch har været i kontakt med både Kims og Taffel, men ingen af de to virksomheder ønsker at udtale sig, mens retssagen stadig er i gang.
Kan åbne døren for private label
For at forstå hvorfor snackproducenterne er røget i totterne på hinanden, er det nødvendigt at forklare, hvordan de firkantede chips bliver produceret, og hvad de reelt skændes om.
I modsætning til almindelige chips, der bliver skåret i skiver fra kartofler, bliver formgivne chips fremstillet af en kartoffelpasta kaldet potato pellet. Pastaen bliver købt hos udenlandske underleverandører, hvorefter producenter som Kims og Taffel former dem som skruer, bølger eller firkanter.
Her er firkantede chips en af de nemmeste og mest økonomiske måder at producere på, fordi man kan rulle pastaen flad og skære den ud i skiver med vandrette riller, der holder bedre på krydderierne.
Men netop fordi formen stammer fra en standardiseret produktionsmåde, mener Taffel ikke, at Kims kan have eneret på at lave firkantede chips. Standardiseringen betyder samtidig, at produktet er relativt nemt at efterligne – ikke mindst for producenter, der ønsker at sælge det til supermarkederne som et billigt alternativ til mærkevarerne.
Det vil sige, at hvis Kims taber sagen, risikerer snackproducenten ikke kun at skulle bekymre sig om konkurrence fra Taffel. Afgørelsen vil også åbne for, at andre aktører kan tilbyde firkantede chips til detailhandlen som private label til priser, der vil være markant lavere, fordi der ikke er omkostninger til hverken markedsføring og produktudvikling.
Omvendt kan Kims cementere sin førerposition på markedet og smække døren i for kopisterne en gang for alle, hvis man får rettens ord for, at man har eneret til at producere snack chips i Danmark.
Frito-Lay har vundet lignende sag
Mens Kims og Taffel venter på en afgørelse, kan de skele til en lignende sag fra 2006, hvor Frito-Lay lagde sag an mod OK Snacks efter, at det Givesco-ejede selskab lancerede en version af de klassiske Bugles under navnet Corn Snacks.
Her afgjorde retten, at produktet var i strid med varemærkeloven, da Frito-Lay havde registreret den særlige form på Bugles gennem en licensaftale med General Mills. Derfor endte OK Snacks med at betale en erstatning på 60.000 kr. plus sagens omkostninger, mens Frito-Lay nu har eneret på at producere Bugles på det danske marked.
Kims forsøgte uden held at registrere sine firkantede chips som et dansk varemærke i 1999, men i februar lykkedes det at opnå en foreløbig registrering på snack chips. Taffel har imidlertid rejst indsigelse mod registreringen, og derfor skal retten nu afgøre, hvem af de to snackproducenter, der har loven på sin side.
Det er endnu uklart, hvornår sagen er overstået, og det dermed bliver afgjort en gang for alle, om Kims får eneret på de firkantede snack chips, eller om det danske marked bliver åbnet for konkurrenterne.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.