FødevareWatch

Siger Kims farvel til Jørgen?

Efter i 17 år at have tegnet chipsproducentens billede ud ad til, tyder meget nu på, at Kims trækker stikket på markedsføringsfiguren Jørgen.

Foto: Carsten Andreasen

I det, der efterhånden nærmer sig en halv menneskeralder, har figuren Jørgen stået i front for markedsføringen af chipsproducenten Kims.

Jørgen, der første gang dukket op i reklameuniverset allerede i 1997, kom til verden på et tidspunkt, hvor Kims var begyndt at mærke presset fra internationale konkurrenter, men nu tyder noget på, at det lakker mod enden.

I en meddelelse skriver Kims med et ret stort blink i øjet, at man efter gensidig aftale med Jørgen har besluttet, at han skal trække sig fra sin eksisterende rolle, og dermed stopper samarbejdet med Kims med øjeblikkelig virkning.

"Jørgen har gjort et ihærdigt stykke arbejde med at tegne virksomheden i offentligheden de sidste 17 år, og der er ingen tvivl om, at hans fravær vil blive bemærket både på hovedsædet i Søndersø og blandt de mange dedikerede fans i den danske befolkning. Ikke desto mindre kræver den nye stil og kommercielle tilgang, som KiMs ønsker at navigere efter, at nye kræfter og idéer kan komme til på Jørgens position," skriver Kims og fortsætter:

"Det seneste døgn har der desuden floreret mange rygter om baggrunden for Jørgens afsked med Kims, hvilket Kims ikke ønsker at kommentere yderligere på. Det skal dog på det kraftigste understreges, at der ikke er aktuelle planer om at sælge Kims A/S til kineserne."

 

Foto: Henrik Schütt
Foto: Henrik Schütt

 

På producentens Facebook-side hedder det, at man ikke længere ønsker at kommentere sagen, der handler om rygterne om en mulig afløser til Jørgen, og at man har lukket Facebook-siden midlertidigt på grund af omstruktureringer.

Jørgen-figuren har eksisteret i Kims siden 1997, og han er udviklet af reklamebureauet Wibroe Duckert & Partners. Der er indspillet mere end 100 reklamefilm med Jørgen, og han er blevet udnævnt som æresborger i Nordfyns Kommune.

KiMs nåede toppen i 2012

I 2012 toppede Kims med et nettoresultat på 88 mio. kr. Det højeste nogensinde. Det samme gjorde sig gældende for omsætningen, der udgjorde 650 mio. kr. det år. I 2013 gik det lidt tilbage for Kims, der solgte for 635 mio. kr. og også bundlinjen gik lidt tilbage. Her landede der samlet  77,5 mio. kr.

Sidste forår talte FødevareWatch med Anne With Damgaard, der er marketingsdirektør i Kims om Jørgens betydning for producenten, som på daværende tidspunkt ikke havde nogen plan om at tage ham af skærmen.

”Han skal leve, så længe forbrugerne mener, han er værd at se og høre på. Det undersøger vi løbende. Indtil 1996 havde Kims en meget blandet markedsføring, som ikke var så effektiv. Da måtte man finde på noget, der kunne vende udviklingen. Og det var så Jørgen,” udtalte Anne With Damgaard.

Andre figurer har været prøvet

Flere gange har man siden testet markedet for at finde ud af, om det var på tide at prøve noget nyt. Først i et nordisk reklamesamarbejde, da Kims blev opkøbt af den norske koncern Orkla. Siden hen med kvinderne Sol og Trille i et forsøg på at række ud til kvindelige forbrugere. Men hver gang var meldingen fra forbrugerne, at Jørgen var en savnet mand på skærmen. Ved at introducere reklamer som ovenstående, kan Kims teste, om Jørgen stadig er populær.

Det er ikke kun tv-kiggere, der er glade for den rapkæftede frontfigur. Han har også været god ved Kims’ bundlinje. Anne With Damgaard vil ikke ud med specifikke tal på reklamebudgettet, men hun anerkender, at Jørgen – og Kims’ tv-reklamer generelt – gennem årene har spædet godt til på kistebunden.

”Vi ved, at det virker. Når vi går ind og monitorerer de forskellige elementer i vores markedsføring, kan vi se, at vores tv-investering stadig betaler sig, og det forventer vi, at den vil fortsætte med at gøre,” sagde hun i april 2014.

Virksomhedens reklamebudget plejer at være investeringsmæssigt jævnt. Og måske mindre end man skulle tro. Kims høster nemlig kolde kontanter af Jørgens lange anciennitet i reklameuniverset.

”Jeg tror, man må sige, at vi har en fordel. Og der er vi tilbage ved Jørgen. Forstået på den måde, at fordi vi har investeret i det samme univers i så mange år, kommer vi relativt let til det, og det virker måske mere massivt end det er. Vi har gjort det hårde arbejde. I det øjeblik forbrugerne ser Jørgen, er de med på det, og det er ikke en ny historie, vi skal ud og fortælle,” siger Anne With Damgaard og fortsætter:

”Den vedholdenhed er ekstremt lukrativ for os, men det betyder så også, at vi skal holde ved. Vi skal vedligeholde det, så vi ikke mister kendskabet hos nye generationer.”

"Jørgen er en klippe"

Kims nye regnskab er ikke for sjov

Kims' topchef: Problemerne forsvinder ikke

Mere fra FødevareWatch

Diningsix-direktør takker af

Restaurantkoncernens adm. direktør giver i stedet stafetten videre til medstifter, mens han selv fortsætter som kommerciel direktør udstationeret i London.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier