Det går godt for den amerikanske fastfoodkæde KFC på det russiske marked. Så godt, at man planlægger at åbne hundredvis af nye restauranter i landet over de næste to år.
Det skriver Bloomberg.
KFC går efter at have 550 restauranter i de såkaldte SNG-lande (Fællesskabet af Uafhængige Stater) ved udgangen af 2017. Det sagde Oleg Pisklov, landechefen for den russiske afdeling af Yum! Brands – koncernen der ejer KFC – ved en ceremoni for åbningen af kyllingekædens restaurant nummer 400 i regionen. Det vil altså sige, at man regner med at åbne 150 nye butikker over de næste 18 måneder.
Baggrunden er, at KFC har klaret sig ganske godt i en tid, hvor det russiske marked ellers er trykket af stigende inflation og general nedgang på de fleste områder.
Det samlede restaurantmarked i landet gik ifølge Bloomberg tilbage med 4,4 pct. i årets første kvartal, men i den samme periode har KFC løftet sit salg i regionen med 48 pct. i lokal valuta. Det skyldes i høj grad, at de pressede russiske forbrugere vender sig mod billigere muligheder som fastfood.
Og ifølge Bloomberg er det ikke kun KFC, der nyder godt af det. Burger King åbnede mere end 100 nye restauranter i Rusland sidste år, og McDonald’s åbnede 73 og har 50 mere på tegnebrættet for i år.
Oleg Pisklov afslørede ved åbningsceremonien for KFC-restaurant nummer 400 også, at Yum! Brands har store planer for sine to andre fastfoodkæder i forbindelse med det russiske marked.
Koncernen planlægger at åbne 300 Pizza Hut-restauranter i regionen, sagde landechefen, uden dog at ville give en præcis tidshorisont for åbningerne. Samtidig vil man muligvis også bringe Taco Bell til landet. Her er der dog endnu ingen konkrete planer.
KFC rykker ind i Myanmar
Endnu en fastfood-gigant udvider i Afrika
Pizza Hut prøver igen lykken i Afrika
Kreml vil spise McDonald's frokost
Russisk kødkæmpe indgår aftale med McDonald’s