Fonterra har sat gang i omfattende omstrukturering
Newzealandske Fonterra har hyret konsulentfirmaet McKinsey til at hjælpe sig med en omfattende omstrukturering af sin pressede forretning. Det betyder i første omgang en fyreseddel til flere hundrede medarbejdere ved hovedkvarteret.
Den newzealandske mejerikæmpe Fonterra har indledt en større gennemgang og strømlining af sin forretning, som skal være på plads 1. august og allerede nu ser ud til at koste flere hundrede ansatte deres arbejde. Det afslører selskabets topchef Theo Spierings overfor en række nationale og internationale medier.
Fonterra har længe været presset af faldende mælkepriser, eskalerende gæld og stor utilfredshed blandt andelshaverne, og det har givet udslag i selskabets regnskaber. Derfor har andelsselskabet hyret konsulentfirmaet McKinsey til at hjælpe med at gennemgå hele forretningen og lægge en plan for omfattende ændringer.
Allerede nu står det fast, at den omstrukturering vil koste hundredvis af medarbejdere ved selskabets hovedkvarter i byen Auckland jobbet, mens man i stedet vil hyre en lang række nye folk inden for salg og marketing.
”Vi har brug for færre folk i support- og koncernfunktioner, så det er et skifte i medarbejderstaben og kompetencefordelingen, som vil have visse konsekvenser. Men det er det, jeg mener, når jeg snakker om at trimme forretningen,” siger Theo Spierings til mediet AgriHQ.
- Theo Spierings, adm. direktør, Fonterra - foto: Chris Gorman/AP/POLFOTO
Den første fase af forløbet med den nye omstrukturering, som altså vil blandt vil skære en masse support-job fra, vil blive præsenteret for bestyrelsen allerede i næste uge, afslører topchefen.
Fonterra sat gang i en intern evaluering af sin forretning allerede i december sidste år, men siden har man altså også hyret McKinsey for at ”få friske øjne på sagen”. Theo Spierings siger, at man kigger på alle aspekter af forretningen for at se, hvor man kan lave forbedringer, men topchefen afviser dog, at man overvejer at splitte forretningen.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.