FødevareWatch

Svenske mælkebønder klar til at droppe Arla

Helt op til 70 pct. af Arlas mælkebønder i Sverige er klar til at skifte til et andet mejeri, da de er utilfredse med den pris, som andelsselskabet betaler dem.

Foto: Arla

Mælkebønder i Sverige har tilsyneladende fået nok af andelsmejeriet Arla Foods, der i dag er ejet af omkring 13.500 landmænd fra Danmark, Sverige, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Holland og Luxemburg.

I hvert fald er op mod 70 pct. af de mælkebønder i vores naboland, som i dag er tilknyttet Arla, klar til at skifte til et andet mejeri eller ville overveje at skifte til et andet mejeri, hvis de havde muligheden.

Det viser en ny undersøgelse, som er foretaget af tv-kanalen SVT og dennes gravergruppe Uppdrag Granskning med hjælp fra de svenske landbrugsmyndigheder, Jordbruksverket.

Undersøgelsen, som er baseret på spørgsmål til en lang række tilfældigt udvalgte mælkeproducenter, peger på, at syv ud af ti ville, hvis de kunne, skifte eller overveje at skifte fra Arla til et andet mejeri. Og 56 procent er utilfredse eller meget utilfredse med Arla.

”Arla tjener gode penge på den svenske mælk, som vores bønder leverer, men pengene går til at dække tab på eksportaktiviteter for mælk produceret i Tyskland, Danmark, Holland og Storbritannien,” siger Bo Dockered, der er tidligere ordfører i Lantbrukarnas Riskförbund - en sammenslutning af svenske bønder, til SVT ifølge nyhedsbureauet Tidningarnas Telegrambyrå.

Lave mælkepriser

Ifølge nyhedsbureauet lukkes der hver eneste dag en mælkegård ned i Sverige, og bønderne mener, at de lave mælkepriser, man får, er hovedårsagen til den udvikling.

Det er dog ikke kun i Sverige man mærker de lave mælkepriser. Siden kvoteophøret i EU tidligere på året er mælkepriserne raslet ned de fleste steder, og også Arlas rival i New Zealand Fonterra har været tvunget til at skære i priserne flere gange siden.

Ifølge Landbrugsavisen har auktionspriserne på online-handelsplatformen Global Dairy Trade tirsdag taget et nyt dyk, efter en kort opblomstring først på året, og er nu på det laveste niveau siden august 2009.

Multinational virksomhed

FødevareWatch har været i kontakt med Arla i Sverige, som gerne vil vente med at kommentere på indholdet i tv-udsendelsen, indtil den i aften har været vist på svensk tv. Det sker kl. 20.00 på kanalen SVT1.

"Undersøgelsen peger på, at det er en meget hård situation for mange mælkeproducenter lige nu. Det har Arla stor respekt for, og vi arbejder hårdt for at sikre den højest mulige indtjening til vores ejere. Vi afventer dog med at give yderligere kommentarer, til vi har set SVT-programmet i aften," skriver Claes Henriksson, der er pressechef i Arla Sverige, i en mail til FødevareWatch.

Til SVT siger Arlas svenske bestyrelsesformand Åke Hantoft, at krisen blandt mælkebønderne i Sverige i højere grad drejer sig om, hvordan bønderne forvalter deres omkostninger end om den pris, Arla betaler dem for deres mælk.

Han peger også på, at utilfredsheden skyldes den forandring, som Arla har gennemgået i løbet af de sidste 15 år, hvor man er gået fra at være et skandinavisk selskab til at være en multinational virksomhed. Det har nemlig gjort, at andelshaverne føler, at man er længere fra beslutningerne.

Tilfredshed blandt de andre

Mens Arlas andelshavere i Sverige ifølge undersøgelsen føler sig yderst pressede og er stærkt utilfredse, så er der større tilfredshed at spore uden for Arlas ejerkreds.

Uppdrag Granskning har også undersøgt tilfredsheden blandt andre mælkebønder, og her siger kun omkring 30 pct., at de ønsker eller overvejer at skifte mejeri. Og næsten otte ud af ti af de 'andre' bønder siger, at de er tilfredse eller meget tilfredse med deres mejeri, mens den andel kun er på fire ud af ti for Arla-bønderne.

"Der er ingen mælkekrise. Det er er Arla-krise," som én af mælkebønderne udtrykker det overfor tv-stationen.

Arla vil bruge andelstanken som murbrækker til britiske forbrugere

Mælkebønder klar til at droppe Fonterra

Mælkebønder har dollartegn i øjnene

Arla øger betaling til økologiske mælkebønder

Arla speeder op globalt for at vende krisen

Mere fra FødevareWatch

Stryhns lancerer plantepostej

Tiltagende ønske fra danskerne om at ville skære ned på kødet, får producenten til at lancere et alternativ til den klassiske leverpostej.

Enorme smittetal bekymrer restaurationssektoren

Med den positive nyhed om, at alle danskere fra næste uge kan smide mundbindet kommer også frygten for, at smittetallet i den kommende tid kan nå næsten 300.000 dagligt smittede. Det bekymrer i brancheorganisationen DRC.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier