FødevareWatch

Kenyanske supermarkeder stopper salget af Nestlés nudler

Flere kenyanske supermarkeder har valgt at pille Nestlés Maggi Noodles af hylderne efter de seneste ugers debat om produktet i Indien. Samtidig vil regeringen i Indien have erstatning fra selskabet.

En indisk forhandler fjerner Maggi Noodles fra hylderne. Nu følger kenyanske supermarkeder trop. | Foto: Rajesh Kumar Singh/AP Photo/Polfoto

Balladen om Nestlés omstridte Maggi Noodles griber om sig.

I sidste uge måtte fødevaregiganten stoppe salget af de populære kviknudler i Indien, da en lokal kontroltest angiveligt afslørede for høje koncentrationer af bly.

Produktet er et de mest solgte snacks i landet, og sagen bliver af flere medier beskrevet som den største fødevareskandale i landet i mindst et årti.

Derfor rejste Paul Bulcke, adm. direktør i Nestlé, fredag til New Dehli i et forsøg på at lægge låg på sagen, der har fået massiv dækning i den indiske og internationale presse.

Men hvis koncernen troede, at problemet så småt var under kontrol, blev den klogere i løbet af weekenden.

Søndag annoncerede den indiske regering ifølge nyhedsbureauet Reuters, at man har i sinde at søge erstatning fra Nestlé på grund af hele miseren. Det er ifølge nyhedsbureauet første gang nogensinde, at den indiske regering har søgt erstatning fra et multinationalt selskab.

Og en række afrikanske medier skriver mandag, at de kenyanske supermarkeder er begyndt at pille Maggi Noodles af hylderne.

Det drejer sig blandt om Østafrikas største detailkæde, Nakumatt, der skriver i en meddelelse, at den har fjernet produktet fra sine butikker, mens kæderne Tuskys og Naivas også har stoppet salget.

Supermarkedernes beslutning kommer efter, at en lokal forbrugerorganisation, The Consumer Federation of Kenya (Cofek), fredag krævede, at myndigheder og detailhandlen går sammen om at forbyde produktet.

Nestlé trækker populære nudler efter indisk stormvejr

Nestlé vil fjerne kunstige farvestoffer i USA

Medier: Nestlé på vej til at sælge frostvareselskab

 

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier