Flere virksomheder skal turde gøre som Coop

Når virksomheder af hensyn til samfundet fjerner populære varer, gør de det, som kunderne forventer, lyder det i rapport.
Foto: Majken Søndergaard Nielsen
Foto: Majken Søndergaard Nielsen
AF MICHELLE HANSEN

Da detailkæden Coop i mandags valgte at fjerne alle deres mikroovns-popcorn fra hylderne i kædens ca. 1.200 butikker, trak det overskifter i de fleste danske medier. Ja, selv i Norge interesserede de sig for nyheden og undrede sig over, hvorfor nordmændene og svenskerne fortsat kan købe mikroovns-popcorn i Coops butikker.

Men hvorfor valgte Coop dog at fjerne mikroovns-popcorn, selvom de er populære især blandt børnefamilier som en let og ikke alt for usund snack. Ganske vist indeholder emballagen fluorerede stoffer, der ifølge forskere er hormonforstyrrende og bl.a. kan øge risikoen for kræft, abort og medføre et svækket immunforsvar. Men hvis ikke kunderne vil have produktet, kan de jo bare lade være med at købe det.

Helt så enkelt mener Coop dog ikke, at det er. Valget om at fjerne mikroovns-popcorn er for kæden en del af at være en ansvarlig virksomhed. Og det er netop et af hovedpunkterne i fremtidsstudiet Big Future 2025, som 150 danske virksomheder har deltaget i.

Ifølge studiet vil kunderne have er gennemsigtighed og sikkerhed for, at det, de køber, er bæredygtigt - eller som Big Future 2025 kalder det holdbart. Det betyder, at i fremtiden går vækst og holdbarhed hånd i hånd, lyder det fra initiativtageren til Big Future 2025 Niels Duedahl, der også er adm. direktør i Syd Energi, SE.

"Den moderne virksomhedsleder må tage et ansvar for fremtidens samfund. Et ansvar, der rækker ud over virksomheden. Vi skal se det at være virksomhedsledere som at arve den fædrene gård. Vi skal aflevere samfundet i en bedre stand, end det var i, da vi kom," sagde han, da Big Futures årsrapport blev præsenteret onsdag middag.

En af anbefalingerne lyder derfor, at virksomhederne skal fokusere mere på, hvad kunderne vil have. De vil have holdbarhed og forventer, at virksomheder også sørger for, at deres underleverandører hverken bruger børnearbejdere eller skadelige stoffer. Derfor tør Coop blande sig i kundernes hverdag ved at fjerne populære varer fra hylderne.

"Dybest set bryder vi os ikke om at fjerne noget, som forbrugerne godt kan lide. Men vi har i flere år talt med leverandørerne om, at de skulle finde nogle bedre løsninger. Når det ikke sker, kan vi ikke som ansvarlig virksomhed stå på mål for at sælge det," siger Gregers Wedell Wedellsborg, koncerndirektør i Coop, om hvorfor virksomheden har fjernet popcornene.

Mikroovns-popcornene er ikke det første produkt, som Coop har fjernet fra hylderne, og det bliver heller ikke det sidste, fortæller Gregers Wedell Wedellsborg. Men selvom Coop er i gang med at tænke vækst og holdbarhed sammen, er Gregers Wedell Wedellsborg ikke bleg for at lange ud efter branchen generelt.

"I dag arbejder detailhandlen med vækst og holdbarhed hver for sig. CSR er noget, der arbejdes med i én afdeling af virksomheden, og CSR-delen af virksomheden mødes kun sjældent med forretningsdelen. Når de mødes, siger forretningsdelen: ”Det er fint nok, det I laver, bare I ikke forstyrrer for meget.” Men vi er nødt til at tænke holdbarhed som noget, der driver vækst, og ikke bare noget, vi gør for ikke at ende i Kontant," siger han.

Coop trækker popcorn ud af 1200 butikker

Giftige stoffer i fast food-emballage 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter