FødevareWatch

Dansk Supermarked leverer beskeden vækst

Detailkoncernen, der står bag Netto, Bilka og Føtex, vokser på omsætningen, mens driftsresultatet forbliver stort set uændret. Ejerskiftet og Nettos britiske satsnings har givet ekstra omkostninger.

Dansk Supermarked står bag Netto, Føtex og Bilka. | Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv

Dansk Supermarked hæver omsætningen og holder kursen på driften i detailkoncernens første regnskab, siden Salling-fondene overtog ejerskabet fra Mærsk.

Et netop offentliggjort årsregnskab for 2014 viser, at omsætningen stiger til 57,074 mia. kr. mod 56,857 mia. kr. i 2013, mens resultatet før finansielle poster lander på 2,402 mia. kr. mod 2,401 mia. kr. året før.

Resultatet i koncernen, der står bag Netto, Føtex og Bilka, skal ses i lyset af, at der har været en række omkostninger forbundet med ejerskiftet og IT-systemet SAP. Samtidig har Nettos relancering på det britiske marked givet ekstra udgifter.

Trods den beskedne vækst kalder adm. direktør Per Bank årets resultat for tilfredsstillende.

"Årets resultat er endnu et skridt i retningen af at indfri vores ambition om at blive en ledende retailer inden for alle vores koncepter målt på kundetilfredshed, finansielle resultater og medarbejdertilfredshed. På tværs af Føtex, Bilka, Netto og Salling kan vi fortsætte med at investere i forretningen, så vi hele tiden gør noget ekstra for vores kunder," udtaler adm. direktør Per Bank.

Han påpeger samtidig på, at det danske detailmarked fortsat er præget af svag vækst og hård konkurrence, hvilket afspejler sig hos konkurrenterne Coop og Dagrofa, hvor omsætningen enten vokser svagt eller går tilbage.

"Vi har set den laveste vækst i markedet i fire år. Mange har travlt med at tale væksten op, men i 2014 er den i hvert fald ikke nået til dagligvarehandlen, og bevægelsen mod discount fortsætter," siger han.

Sagde farvel til 150 medarbejdere

Foruden at satse på en relancering af Netto i England har Dansk Supermarkeds år været præget af en lancering af produktserien Vores og udbygningen af franchiseaftalerne med Starbucks og Carl’s Jr.

Mange har travlt med at tale væksten op, men i 2014 er den i hvert fald ikke nået til dagligvarehandlen"

Per Bank, adm. direktør, Dansk Supermarked
Samtidig blev MobilePay introduceret i Starbucks, mens man også har investeret yderligere i Bilka.dk og åbnet Netto-butikker, der har åbnet 24 timer i døgnet.

Dansk Supermarked sagde desuden farvel til 150 administrative medarbejdere i Køge og Aarhus, der mistede deres arbejde i slutningen af marts.

Både Coop og Dagrofa leverede for nylig regnskab for 2014. Hos Coop voksede omsætningen fra 44,4 mia. kr. til 44,7 mia kr., mens driftsresultatet landede på 339 mio. kr., hvorimod Dagrofa oplevede både et fald i omsætningen og på bundlinjen.

Kan Netto holde den gule førertrøje?

Her er danskernes foretrukne dagligvarekæde

Ny rapport: Dansk Supermarked ligner en taber

Dansk Supermarked fyrer 150 medarbejdere

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier