Coop fordobler driften - her er de nye mål
Den store danske dagligvarekoncern Coop har netop fremlagt regnskab for 2014.
Coop opnåede i 2014 - inklusiv de selvstændige brugsforeninger - en omsætning på 44,7 mia. kr. i de 1217 butikker - Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma, og de to netbutikker, coop.dk og irma.dk - mod 44,4 mia. kr. i 2013.
Bundlinjen lander, inklusiv brugsforeningerne, på 339 mio. kr, hvoraf de 196 mio. kr. stammer fra Coop Danmark A/S-koncernen.
Det skriver koncernen i en pressemeddelese.
Til sammenligning var Coops driftsresultat oppe på niveauet 287 mio. kr. i 2012 og en halv milliard i årene 2010 og 2011.
Brugsforeningerne alene opnåede et driftsresultat på 194 mio. kr. mod 150 mio. kr. året før.
På rette vej
Mens der altså er fremgang at spore på en række parametre, er der stadig vanskeligheder i Coops discountkæde Fakta.
”Alle vores kæder har præsteret markant fremgang, og vi kan konstatere, at alle fem er på rette vej. Kvickly har præsteret sit bedste resultat nogensinde, ikke mindst i kraft af, at de Coop-ejede varehuse for første gang giver samlet overskud. SuperBrugsen har fortsat sin fornemme udvikling med et resultat, der næsten er dobbelt så godt som året før. Dagli'Brugsen har på et marked i tilbagegang præsteret fremgang. Irma har igen løftet sin indtjening. Og Fakta, der i 2013 gav rekord-underskud, har forbedret den basale drift, men har stadig underskud,” siger Peter Høgsted, adm. direktør, i meddelelsen.
Fremgang siden et hårdt 2013
Da Coop sidste år fremlagde årsregnskab, var det fortællingen om et stærkt vigende driftsresultat, der var i centrum, og særligt Fakta-kæden var hårdt ramt af store tab. Peter Høgsted var da også ganske klar i mælet omkring årets resultat og fokus i 2014:
"Driften af butikkerne i 2013 viser stor fremgang i resultaterne for SuperBrugsen og Irma, en markant forbedring for Kvickly, og et tilfredsstillende resultat for Dagli´Brugsen. Til gengæld har vores kraftige ekspansion af Fakta, hvor vi har åbnet cirka 50 nye butikker, været kostbar og medført et stærkt utilfredsstillende resultat. Derfor er Fakta også vores topprioritet i 2014," udtalte han i en meddelelse.
I dag kl. 11 afholder Coop pressemøde, hvor topchef Peter Høgsted vil præsentere resultaterne for 2014 samt forventningerne til de kommende år. Her vil koncerndirektør Michael Løve også fortælle videre om planerne for Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Irma og Fakta.
Coop giver ved mødet en status på madmanifestet Coop & Co, strategien frem mod 2017 og regnskabet.
Af det offentliggjorte regnskab fremgår det, at 2014 i høj grad er blevet anvendt til at udvikle strategien for Coop for perioden 2015-2017. Og her er fire klare mål for strategiperioden:
*10 mia. kr. mere i dagligvarer. Coop vil udvikle dansk madkultur og skabe vækst for 10 mia. kr. i dagligvarer.
*Coop-familiens samlede kundetilfredshed skal vokse fra 31 til 47 målt på NPS (Net Promoter Score).
*2 mio. medlemmer. Coop vil forbedre medlemsoplevelsen og løfte sig fra de nuværende knap 1,5 mio. medlemmer til 2 mio. medlemmer.
*100 mio. kr. oveni, hvert år. Coop Danmark A/S vil forbedre sit resultat med 100 mio. kr. om året.
*For 2015 vil Coop komme med fem store madinitiativer, ifølge strategiplanen. Det er: Økologi, måltidsløsninger, smag forskellen, grill og nye partnerskaber for bedre mad.
Coop afslutter sit første forandringsår
Relaterede artikler:
Fakta-chef: Overskud i 2015 er min eksamen
For abonnenter
SuperBrugsen lukker rekordåret 2014
For abonnenter