FødevareWatch

Internationale storaktører fortsætter deres chokolade-krig

Efter allerede at have rendt hovederne sammen for et par år siden er chokoladeproducenterne Nestlé og Cadbury nu endt i endnu et juridisk slagsmål.

Foto: Nestlé/PR

De to internationale chokoladeproducenter Nestlé og Cadbury – en britisk-baseret producent ejet af amerikanske Mondelez International – gør hvad de kan for at beskytte deres vigtigste chokoladeprodukter og holde konkurrenten fra fadet. Og det fører nu for anden gang på et par år til et kuriøst juridisk slagsmål.

Det skriver Bloomberg.

I 2013 forsøgte Cadbury at gøre den lilla farve, selskabet bruger til sine chokoladebarer, varemærkebeskyttet på det britiske marked. Men det lykkedes for Nestlé at blokere den manøvre.

Og nu er det så den schweiziske konkurrents tur til at forsøge at få sine KitKat-chokoladebarer varemærkebeskyttet, mens Cadbury prøver at stille sig i vejen, skriver nyhedsbureauet.

En sag fra 2010, hvor Nestlé vil varemærkebeskytte den velkendte form på KitKat-chokoladen, blev ifølge Bloomberg vendt ved en høring i Den Europæiske Unions Domstol i den forgangne uge.

En lignende sag har allerede uspillet sig i Storbritannien i 2013, hvor Cadbury havde held med at bremse Nestlés forsøg på at gøre formen på KitKat til et registreret varemærke, men den schweiziske koncerns advokat på EU-sagen føler sig overbevist om, at EU vil se anderledes på det hele og påpeger, at der er ”en lang tradition i Storbritannien for at afvise varemærkeregistrering af former, lige meget hvor karakteristiske de er blevet.”

Mondelez’ årsresultat dykkede med 44 pct

Snart bliver det dyrere at købe chokolade

Nestlé og Hershey sparker Chr. Hansen i gang i USA

Her spiser de mest chokolade

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier