De to internationale chokoladeproducenter Nestlé og Cadbury – en britisk-baseret producent ejet af amerikanske Mondelez International – gør hvad de kan for at beskytte deres vigtigste chokoladeprodukter og holde konkurrenten fra fadet. Og det fører nu for anden gang på et par år til et kuriøst juridisk slagsmål.
Det skriver Bloomberg.
I 2013 forsøgte Cadbury at gøre den lilla farve, selskabet bruger til sine chokoladebarer, varemærkebeskyttet på det britiske marked. Men det lykkedes for Nestlé at blokere den manøvre.
Og nu er det så den schweiziske konkurrents tur til at forsøge at få sine KitKat-chokoladebarer varemærkebeskyttet, mens Cadbury prøver at stille sig i vejen, skriver nyhedsbureauet.
En sag fra 2010, hvor Nestlé vil varemærkebeskytte den velkendte form på KitKat-chokoladen, blev ifølge Bloomberg vendt ved en høring i Den Europæiske Unions Domstol i den forgangne uge.
En lignende sag har allerede uspillet sig i Storbritannien i 2013, hvor Cadbury havde held med at bremse Nestlés forsøg på at gøre formen på KitKat til et registreret varemærke, men den schweiziske koncerns advokat på EU-sagen føler sig overbevist om, at EU vil se anderledes på det hele og påpeger, at der er ”en lang tradition i Storbritannien for at afvise varemærkeregistrering af former, lige meget hvor karakteristiske de er blevet.”
Mondelez’ årsresultat dykkede med 44 pct
Snart bliver det dyrere at købe chokolade
Nestlé og Hershey sparker Chr. Hansen i gang i USA
Her spiser de mest chokolade