FødevareWatch

Karen Hækkerup: Eliten har smadret danskernes sundhed

Ifølge den tidligere fødevareminister er det forskere og livsstilseksperter, som ødelægger danskernes syn på sundhed.

Foto: Jens Dresling/POLFOTO

Eliten har har ødelagt danskernes forhold til, hvad sundhed er.

Det giver den tidligere fødevareminister og nuværende direktør i Landbrug og Fødevarer, Karen Hækkerup, udtryk for i et debatindlæg i Berlingske.

Eliten har taget alle os andre som gidsler i deres evige bestræbelser på at fortælle, hvordan vi skal leve et sundt liv"

Karen Hækkerup, adm. direktør, Landbrug & Fødevarer
Hun peger på, at forskere og livsstilseksperter giver et skævt billede af, hvad der er sundt.

"Min påstand er, at det er eliten, der har smadret almindelige danskeres sundhed. Eliten har taget alle os andre som gidsler i deres evige bestræbelser på at fortælle, hvordan vi skal leve et sundt liv," skriver Karen Hækkerup i debatindlægget på b.dk.

"Så er kød farligt. Så er mælk farligt. Så må vi ikke spise smør eller kartofler. Hver uge en ny forsker eller livsstilsekspert med et nyt forbud. Påstande uden videnskabeligt bevis," mener hun.

Samtidig kritiserer hun regelændringerne for Nøglehulsmærket, som trådte i kraft 1. marts, der gør det umuligt for eksempelvis spegepølser, fisk og nogle oste at få tildelt mærket, da de overskrider nogle grænser for sundhed.

Økologien flytter på landet

Irma-chef: Branchen bør satse på 20 procent økologi

Hækkerup advarer mod at lade rige diktere forbrugeretik

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier