Ø-mærket dur ikke i udlandet

Verdens forbrugere kender ikke Ø-mærket, der skal internationaliseres, før det kan bruges som salsargument, vurderer Sydkoreas ambassadør i Danmark.
Foto: Per Folkver
Foto: Per Folkver

Det danske økologimærke har 25 år på bagen og er kendt af de fleste danskere, men i udlandet kniber det fortsat kendskabet til det røde Ø-mærke.

Og det er skam, fordi statskontrolleret dansk økologi kan faktisk være et ganske overbevisende salgsargument på det internationale marked.

Det skriver Landbrugsavisen, der citerer Sydkoreas ambassadør, Ma Young Sam.

»Der skal stå organic på varerne. Ingen kender Ø-mærket i Korea. Der skal også stå Denmark på varerne. Koreanere ved, hvad Denmark er og står for, men hvis der står Danish, siger det dem ikke noget,« sagde han i sin tale til et arrangement fredag, hvor det danske Ø-mærke blev fejret.

Hvis mærket bliver justeret til de internationale forbrugere, vurderer ambassadøren, at der vil åbne sig et stort asiatisk marked for dansk økologi

Enhedslisten: Økologi skal redde dansk svineproduktion

Ingen nye økoregler fra EU-Kommissionen

Sydkoreanerne skal købe dansk økologi

Ny portal skal sælge danske luksusvarer i Japan

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter