Coop vil med trecifret millioninvestering redde Danmarks små butikker fra at lide butiksdøden. Med et nyt butikskoncept for Dagli´Brugsen vil detailkoncernen vende en ellers kedelig tendens hvor antallet af nærbutikker er styrtdykket over de seneste 40 år.
”Vi omsætter for omkring 8 milliarder kr. i vores 300 butikker, som alle har en stor betydning for de lokalsamfund, hvor de er beliggende. Med udviklingen af fremtidens nærbutik, som vi har arbejdet på de seneste to år, vil vi vise, at vi satser og tror på, at de lokale butikker har en fremtid,” udtaler kædedirektør Jesper K. Andersen, Dagli´Brugsen.
Som FødevareWatch tidligere har beskrevet, kommer der i de nye butikker til at være fokus på lokale varer som kommer til at fylde markant mere end hidtil. Derudover arbejder man også med et nyt kioskområde med frisk kaffe, sandwich, måltidsløsninger som for eksempel færdige salater, foruden de typiske kioskvarer som aviser, blade, spil og tobak mv. ved indgangen, så det bliver hurtigere at købe disse varer, som det hedder i meddelelsen fra Coop.
”Man kan sige vi vender tilbage til vores rødder, hvor Brugsen er det lokale samlingspunkt, stedet hvor byen mødes og butikken, hvor man afsætter og køber sine lokalt producerede varer – og så tilfører vi moderne elementer som convenience varer og coffee to go. Vi tror – modsat mange eksperter – at tiden er rigtig, og flere søger kvaliteten i det nære og lokale,” siger Jesper K. Andersen.
Planen er, at samtlige 300 Dagli' Brugsen-butikker over de kommende år skal bygges om til det nye koncept, og samlet vil der være tale om en investering på et trecifret millionbeløb for Coop og de selvstændige brugsforeninger, der ejer butikkerne.
Coops økotiltag godt fra start
Nyt Dagli'-koncept skal ensrette 371 butikker
Brugser klarer ny lukkelov overraskende godt