Brugser klarer ny lukkelov overraskende godt

Det går langt bedre end forventet i Coops Dagli'- og Lokalbrugser, og 40-60 butikslukninger er afværget, siger direktør til FødevareWatch.
Foto: Mikkel Berg Pedersen
Foto: Mikkel Berg Pedersen

Lukkelovens delvise afskaffelse i 2012 satte dybe spor i den omsætning og indtjening, som tidligere lå hos landets tankstationer, kiosker og nærkøbmænd.

I stedet for at handle lokalt i ydertimerne og i weekenderne, kan danskerne i dag finde detailtilbud sent på døgnet og på ugen, men efter en voldsom første bølge, har dønningerne efter lukkeloven lagt sig overraskende hurtigt. Sådan oplever Dagli'- og Lokalbrugsens kædedirektør, Jesper K. Andersen, det i hvert fald.

”I nærbutiksmarkedet, som er den del af detailbranchen, hvor vi befinder os, klarer vi os forbavsende godt. Det der er lidt utroligt, og som jeg ikke troede muligt for 8-10 måneder siden, er, at vi faktisk vækster med et par point som kæde," siger han til FødevareWatch og fortsætter:

"Vi havde troet, at det her blev anden halvleg af lukkelovens ophævelse, og at vores weekendhandel ville komme under stadigt større pres. Under første bølge oplevede vi, at folk tog mod større butikker i stedet for at blive derhjemme og handle lokalt, men efter at søndagene også er forsvundet, har vi ikke oplevet det ventede tab. Vi vækster og markedet er lige nu på omkring indeks 99, så det kan vi være stolte af.”

Coop-kæde indtager landdistrikterne

Klar forbedring af bundlinjen

Coop offentliggør kun omsætningstallene for de enkelte detailkæder, og her omsatte Dagli'Brugsen i 2013 for 6,91 mia. kr. hvilket var 330 mio. mindre end året før. Bundlinjen var ifølge koncernregnskabet "tilfredsstillende," men det bliver der i år lavet om, hvis tallene holder hjem.

”Vores bundresultater er langt bedre end sidste år, og selvom en ting er at skabe omsætning, så lykkes vi nu også med at skabe resultat på bundlinjen. Som vi ser det lige nu, står vi med et resultat for ’14, der resultatmæssigt er langt bedre, end vi havde turdet håbe på. Vi stod for en måned siden med en bundlinje, som var 32 pct. højere end den var sidste år, og dermed med et resultat, som formodentlig også kommer til at ligge langt over sidste års,” siger Jesper K. Andersen.

Kun få butikslukninger

Kædedirektøren, der tiltrådte stillingen i august 2013, havde ved jobstart frygtet et langt værre første år i Coop-kæden, end det nu viser sig at være tilfældet.

”Da jeg startede regnede jeg med, at jeg skulle lukke 40-60 butikker, men indtil videre har vi kun lukket 10, og meget tyder på, at vi slet ikke kommer til at lukke så mange, som vi havde en formodning om for et års tid siden,” siger han.

Spørger man Jesper K. Andersen, hvad det er, som er gået overraskende godt, og som har afværget de frygtede butikslukninger, er det særligt det brede engagement i lokalsamfundene, som trækkes frem.

”Årsagerne er flere, men ifølge en kundemeter-undersøgelse blandt 30.000 kunder, er vi faktisk den kæde på nær Fakta, som går allermest frem, og vi kan se, at kunderne elsker os for det vi er. Vi binder byerne sammen, og vi tager den lokale rolle, hvor vi ud over at være dagligvarebutik også er post, bank og bibliotek. Vi er det lokale forsamlingshus, og det krediterer kunderne os for,” siger Jesper K. Andersen, der også forklarer, at det særligt er i periferien, i samfund med 800-1200 husstande, at Dagli'Brugsen klarer sig godt, mens konceptet har det sværere i større byer, hvor man skal konkurrere direkte med discountbutikker og supermarkeder.

Skal blive bedre på priser

Udover at have det svært i større byer, så fremhæver kædedirektøren også en anden vigtig udfordring, som han og resten af kæden slås med.

”De samme kunder siger i undersøgelsen, at vi har en opgave i forhold til at blive mere konkurrencedygtige på priserne. Selvom vi har gjort meget, tager det lang tid at slide det frimærke af, som vi har fået klistret på ryggen, og til at kunderne opdager, at vi arbejder rigtig meget med at få flere og flere fair priser ind i butikkerne,” lyder det fra Jesper K. Andersen.

SuperBrugsen tror på rekordår

Coop-kæde vil overtage købmænd

Blot én Coop-kæde havde salgsfremgang i 2013

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også