FødevareWatch

Nyt Føtex-koncept skal være kæde-laboratorium

Når Føtex Food om godt en måned åbner for en 274 kvadratmeter lille butiksvariant af kæden, bliver det samtidig startskuddet til en ny æra, hvor kunderne i høj grad skal være med til at afgøre, hvor Føtex-butikkerne skal hen.

Foto: Toke Hage

Med kun fem Føtex Food-butikker i Danmark, er det langt fra alle danskere, der kender fødevarevarianten af kæden, som samlet har 88 butikker spredt ud over landkortet.

Efter at konceptet tilbage i 2007-2008 blev udtænkt og senere sat i søen kort efter finanskrisens start, har det været nødvendigt at gentænke hele Føtex Food, og man er nu klar til ny vækst.

Det fortæller salgsdirektør Jan Larsen til FødevareWatch.

”Føtex Food åbnede oprindeligt på et økonomisk kritisk tidspunkt, da finanskrisen netop havde ramt Danmark. Det gjorde, at man fik en meget hård start. Til gengæld har tiderne ændret sig markant, og vi kan nu se et Føtex Food i rigtig god fremdrift,” siger han og fortsætter om den nye rolle, som Føtex Food skal indtage:

”Det vi arbejder meget med i Føtex Food, er populært sagt at være innovationslaboratorium i forhold til at prøve nye varer og sortimenter af, som vi efterfølgende muligvis kan folde ud i hele Føtex-kæden.”

Første af flere butikker på vej

I dag finder forbrugerne tre Føtex Food-butikker i Aarhus-området, én i Hasseris ved Aalborg og én i Dragør, men mens disse butikker størrelsesmæssigt ligger på omkring 1000 kvadratmeter og minder meget om mange andre velassorterede supermarkeder, åbner Føtex Food til marts en 274 kvadratmeter stor butik på Østerbrogade i København.

”Med butiksåbningen på Østerbro tager vi hul på de fremtidsplaner, som inden vi rammer andet halvår i 2015, nok også kommer til at betyde endnu en butiksåbning i Føtex Food-konceptet. Undervejs skal vi stille og rolig have prøvet en masse ting af i forhold til de nye tiltag på sortimentssiden,” siger Jan Larsen.

Mens en almindelig Føtex Food har omkring 15.000 varenumre, nonfood-varerne inklusiv, kommer det nye lille laboratorium til at indeholde omkring 3.000 varenumre, der alle er fødevarerelaterede.

”Føtex Food kan i dag fungere som en harmonika-model, hvor vi eksempelvis prøver af, hvor langt ned i butiksstørrelse vi kan gå. Vi ved nu, hvor mange varenumre, som vi skal have med, for at kunne tilfredsstille det kundesegment, som vi ønsker at betjene i den butik, som ligger i det enkelte område,” lyder det fra Jan Larsen, der videre forklarer, at han ser det som noget ganske unikt, at man selv i de små Føtex Food-butikker kan prale af at have egen bager og slagter.

”Det betyder, at selvom butikkerne er relativt små, så afspejler de vores styrker i form af vores egen bager og vores egen slagter, og dermed er det brød og slagtervarer fra egne produktioner, og det er noget af det, som jeg regner med, at vi får meget succes med i forhold til butikkernes størrelse, hvor der blandt kollegerne i branchen ikke er nogen, som kan matche det setup,” siger han.

300 nye varer fra hele verden

Ud af de 3.000 varenumre i Føtex Food er det planen, at 300 varenumre skal være helt nye og unikke produkter, som ikke tidligere har været at finde på hylderne i Dansk Supermarkeds kæder.

”Det er inde for hele spekteret, at vi kommer med nye varer. Det er inde for det nemme frokostmåltid, ligesom det også er inden for kolonial og konserves-delen. Det er varer, som vi sammen med indkøbsafdelingen har fundet over hele verden, fordi vi tror på, at det er her, vi kan gøre noget i fremtiden," siger Jan Larsen.

I det hele taget er tanken med Føtex Food-butikkerne, at de i fremtiden i langt højere grad skal bruges som lokale prøveklude for, hvad der kan komme på hylderne.

”Vi bruger det her som et laboratorium til at udvikle og træne i, hvad det er, vores kunder gerne vil have, og så ruller vi det ud i de butikker," siger salgsdirektøren og tilføjer om varesortimenterne i de eksisterende Føtex-butikker:

"Det betyder for eksempel ikke, at hvis vi nu antager, at 200 af de 300 nye varenumre på Østerbro alle bliver et hit blandt kunderne, så er det ensbetydende med, at de 200 varer kommer på hylderne i de øvrige 88 Føtex-butikker. Der vil vi tilpasse til det kundeunderlag, som vi har i de enkelte varehuse. Der er i dag forskel, men slet ikke så stor forskel, som der vil være i fremtiden.”

Forskellige planer for udrulning

På spørgsmålet om det nye Føtex Food skal udbredes i samme målestok som det eksisterende Føtex, har man i Dansk Supermarked forskellige planer, afhængig af, hvordan kunderne tager imod det nye koncept.

”Jeg har den holdning, at det ikke er antallet af butikker, der er målet for udviklingen, det er i stedet kunderne, der skal afgøre, om de kan lide det her eller ej. I takt med at de giver os feedback på det, så har vi planer for den videre udrulning i forskellige tempi. Det tror jeg er afgørende. Det handler ikke om at blive større, bare for at blive større. Det handler i stedet om at blive større på de områder, hvor kunderne gerne vil have, at vi bliver større,” og hvor det forretningsmæssigt giver værdi.

Kan man forestille sig, at I vil udbrede konceptet udenfor store byer som København, Aarhus og Aalborg?

”Det kan man sagtens, men det er vigtigt for os, at kundegrundlaget er tilstede. Det er derfor primært noget, som vil starte i de større byer, og herfra kan det så rulle videre i det omfang, det kan lade sig gøre.”

Føtex ruster sig til hårdere kamp mod discountkæderne

Butikskæder åbner priskrig om økologiske fødevarer

Føtex Food klar med lokalt producentsamarbejde

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier