Dagligvarekæmperne har et vildt år at tale om

Det danske dagligvaremarked ændrede sig gevaldigt i 2014. Redaktionen har bedt branchens bagmænd opsummere året, der gik.
Foto: Charlotte De La Fuente, POLFOTO
Foto: Charlotte De La Fuente, POLFOTO
AF PETER SIMONSEN

Discountkædernes butiksraseri fortsatte, Dagrofa meddelte ankomsten af den nye kæde Meny, en kloning mellem SuperBest og Eurospar, og stadig flere danskere kastede sig over dagligvarehandel på nettet.

Som så mange gange før kan der ses tilbage på et begivenhedsrigt år i dagligvarebranchen med store forandringer og en evig intens kamp om kundernes gunst, hvad enten der bruges nye butikker eller nye varer som våben.

Men spørgsmålet er, om 2015 kommer til at udvikle sig i samme retning? Redaktionen har bedt en lang række aktører i branchen give deres vurdering af, hvordan det nye år kommer til at udfolde sig.

Kenneth Pedersen, kædedirektør i SuperBrugsen

"2014 har været endnu et år, hvor den samlede volumen i dagligvarehandelen var stort set identisk med foregående år, og det må tages som et udtryk for, at danskerne endnu ikke er helt ude af krise-psykologien.

Omvendt kan vi også konstatere, at interessen for god kvalitet, lokale varer og økologi har slået nye rekorder, og det illustrerer, at forbrugerne både kan og vil købe de spændende og gode varer, såfremt vi i dagligvarehandlen er dygtige nok til at gøre dem interessante og tilgængelige."

Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia

"2014 har været endnu et år med vækst til discountkæderne, som vi nu med rette kan kalde lavprissupermarkeder, fordi de har stjålet pladsen som forbrugerens foretrukne supermarked. Vi har set et stærkt polariseret dagligvaremarked, hvor kunderne mest af alt vælger lavprissupermarkedet, men hvor højprofilbutikker også vælges i stigende grad, hvis de virkelig har noget unikt at tilbyde. Her har SuperBrugsen gjort det godt med at være mest overbevisende med lokale varer, pænere butikker og god service."

Jesper Uggerhøj, kædedirektør i Irma

"2014 har været præget af, at markedet bevæger sig i to forskellige retninger. Pris fylder stadig rigtig meget i branchen, men samtidig kan vi mærke, at interessen for kvalitet, madglæde og gode råvarer for alvor slår igennem.

2014 blev også året, hvor onlinehandel fik sit gennembrud. Irma.dk er vokset med 80 pct., fordi vi har fået rigtig mange nye kunder – ikke mindst mange børnefamilier. Og for at kunne servicere de nye kunder har vi styrket vores distribution i et samarbejde med Post Danmark."

Henrik Burkal, adm. direktør i Rema 1000 Danmark

"Konkurrencen har været hårdere i 2014 end i 2013, og det har på en del vareområder betydet prisfald til fordel for vores kunder. Vi ser fortsat en bevægelse mod discount og ’value for money’. Det presser de traditionelle supermarkeder med høje omkostninger, men er vores hjemmebane som discountkæde med lave omkostninger. Vores opgave som discountkæde er at give vore kunder værdi for pengene både ved basisvarerne og ved luksusvarerne."

Flemming Birch, partner i konsulentfirmaet Birch & Birch

"2014 har været et meget spændende år, hvor stort set alle kæderne er gået i gang med nye strategier og tiltag. Det gælder ikke mindst Coop, der har lanceret Madmanifestet, med held har fornyet SuperBrugsen og har sat skub i et forsøg på at vende skuden for det tidligere så succesfulde Fakta.

Dagrofa har indledt en oprydning i butiksformaterne og foreløbig introduceret et nyt, stort discountformat, da der nu står Kiwi over døren på tidligere SuperBest-butikker.

Discountkæderne er fortsat på vej op i markedet med Rema 1000 i spidsen. Lidl spiller meget på sine kvalitetsvarer, og Aldi har givet butikkerne et løft og bl.a. introduceret bake-off for at komme på niveauer med konkurrenterne. Netto er genåbnet i Storbritannien i en tid, hvor briterne omsider har taget discount til sig.

Online har Nemlig.com sat sig i førersædet som den mest målbevidste og innovative spiller, men overordnet spiller onlinehandel med dagligvarer i Danmark fortsat kun en meget lille rolle. Generelt er Danmark stadig et prisdrevet marked, men kæderne har i langt højere grad end i de seneste seks år forsøgt at profilere sig på kvalitet."

Thomas Hedegaard Bang, vicedirektør for indkøb i Aldi Danmark

"2014 har været et spændende år i dansk detailhandel. Konkurrencen er blevet endnu hårdere og byder hver dag på nye udfordringer. Året har blandt andet været præget af faldende fødevarepriser, som vores kunder også har kunnet mærke, ikke kun i vores butikker, men også hos vores konkurrenter."

Stefan Plenge, adm. direktør i Nemlig.com

"2014 har været et begivenhedsrigt år i dagligvarebranchen, og for nemlig.com har det været et fantastisk år, hvor vi har haft en vækst på 150 pct. Vi kan virkelig mærke, at danskerne har taget det at handle dagligvarer online til sig, og vi får hele tiden nye kunder, som ønsker at lette deres hverdag ved at få varerne leveret til døren."

Niels Karstensen, kædedirektør i Fakta

"2014 har været et barskt år med fortsat benhård priskonkurrence, hvor de seks discountkæder åbnede mange nye butikker, og hvor forbrugerne stadig var ret fokuserede på pris. Men det har også været et år, der giver anledning til gryende optimisme, fordi fødevarekvalitet og madkultur kom på dagsordenen."

Henrik Libak, tidligere direktør i Bilka, Føtex og Salling og i dag indehaver af konsulentfirmaet Libak Retail

"2014 blev året, hvor branchens tre største aktører enten lancerede eller planlage nye strategier for den kommende periode. Dansk Supermarked med Føtex og Bilka har sat endnu mere fokus på fødevarerne, Coop, med alle deres kæder, vil ændre danskernes fødevarevaner med bedre kvaliteter på varerne, og Dagrofa har sammensmeltet Superbest og Eurospar til Meny eller Meny Gourmet med øget fokus på ferskvareområderne."

Finn Tang, adm. direktør i Lidl Danmark

"Kampen om kunderne er stadig hård. Jeg tror, at kunderne i mindre og mindre grad skelner mellem discount og supermarked. Hvor der tidligere har været meget fokus på prisen, er der sket en udvikling hen imod også at have fokus på kvalitet – ikke kun på varerne, men også på servicen i butikkerne.

Kunderne vil generelt inspireres og have oplevelser – også når de handler dagligvarer. Det har stillet krav til, at discountbutikkerne også tilbyder premiumvarer og samtidig opgraderer på indtrykket af butikkerne og servicen."

Carsten Hansen, adm. direktør i Kiwi Danmark

"2014 har været et svært år med meget lille vækst i dagligvareomsætningen generelt, men også et spændende og udfordrende år for Kiwi med justeringer af vores koncept, ombygninger af alle vore butikker og forberedelse til 2015."

John Wagner, adm. direktør i De Samvirkende Købmænd

"2014 har været et år med både positive begivenheder og bekymrende udviklinger. På plussiden hører vi fortsat flere eksperter sige, at tiden er ved at løbe fra hypermarkeder. Vi konstaterer større politisk forståelse for afgiftslempelser, så vi kan få grænsehandelen tilbage til Danmark. Og der er langt om længe kommet gang i en fødevarepolitisk debat, som også handler om kvalitet og sortiment.

På minussiden oplever vi fortsat politikere, som af ideologiske grunde vil af med planlovens detailhandelsbestemmelser, som understøtter butikslivet i bymidterne og i landdistrikterne. De to ”statsminister-partier”, S og V, afviser en lavere fødevaremoms, hvad der ellers ville være godt for den økonomiske vækst, begrænse grænsehandelen og også være et fremskridt fødevarepolitisk og socialt."

Året der gik: Trends, jobskifter, konflikter og citater

2015 bliver nichernes år på nettet

Coop satser milliarder: Økologi skal være billigere

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter