EU indfører nye regler for mærkning af fødevarer

EU indfører i denne uge nye regler for mærkning af fødevarer i Europa, som skal gøre det lettere for forbrugerne at vælge de ønskede produkter.
Foto: Kristian Linnemann/POLFOTO/arkiv
Foto: Kristian Linnemann/POLFOTO/arkiv

Fra på lørdag træder der nye regler i kraft for mærkning af fødevarer i EU. Europa Parlamentet vedtog tilbage i 2011 de nye regler, som skal gøre mærkning af fødevarer mere overskuelig og præcis og hjælpe europæiske forbrugere til at finde frem til de ønskede produkter, og fra d. 13. december træder reglerne altså officielt i kraft.

”Fra og med d. 13. december 2014 vil europæiske borgere se resultater af mange års arbejde med at forbedre reglerne for mærkning af fødevarer. Vigtige informationer om indholdet vil ny være mere synlige på pakkerne og hjælpe folk til at træffe velinformerede valg i forhold til den mad, de køber,” udtaler Vytenis Andriukaitis, der er EU-Kommissær for sundhed og fødevaresikkerhed i en pressemeddelelse, og tilføjer:

”De nye regler sætter forbrugeren først ved at give mere forståelig information, og på en måde det er overskuelig for virksomhederne.”

De nye regler betyder bl.a., at der er krav til skriftstørrelse for visse obligatoriske oplysninger, og at oplysninger om allergifremkaldende stoffer i færdigpakkede fødevarer skal fremhæves i ingredienslisten med en anden skrifttype, -størrelse eller –farve.

Samtidig skal producenter oplyse på pakkerne, hvilke lande eller områder olie og fedtstoffer, samt frisk kød fra svin, får, geder og fjerkræ stammer fra.

Fælles database

For de fleste fødevareproducenter i Europa kommer det dog nok ikke som den store overraskelse, da man altså har haft tre år til at forberede sig til de nye regler, som blev annonceret allerede i 2011. Visse producenter får dog alligevel lidt længere tid, da reglerne for obligatorisk næringsdeklaration for forarbejdede fødevarer først vil træde i kraft fra d. 13. december 2016.

Kommissionen oplyser i pressemeddelelsen, at man er ved at oprette en fælles EU-database, der skal gøre det lettere for virksomheder at finde frem til fælleseuropæiske og nationale regler for fødevaremærkning. Det arbejder forventes afsluttet i løbet af 2015.

Tesco solgte svinepølser med kylling

Lidt marinade og så er oprindelseslandet ligegyldigt

Detailkæder beskyldes for falsk deklaration

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter