FødevareWatch

Detailkæder beskyldes for falsk deklaration

Ernæringsforsker kritiserer Coop og Dansk Supermarked for at sælge amerikanske blåbær under falsk varedeklaration i de danske butikker.

Foto: Pelle Rink/POLFOTO

Den er gal med varedeklarationen, når Coop og Dansk Supermarked markedsfører amerikanske blåbær som blåbær i de danske butikker. Det mener forsker i ernæring ved Københavns Universitet, Lars Dragsted, der til tv2.dk siger:

"Det er lidt ligesom pærer og æbler. Det er to forskellige bær (det nordiske blåbær og det amerikanske blåbær, red), der hører til samme familie."

Prøv FødevareWatchs abonnement gratis i 30 dage!

Hjemmesiden købte mandag friske blåbær i både Netto, Fakta, Super Brugsen og Irma, og overfor tv2.dk bekræfter både Coop og Dansk Supermarked bekræfter, at de købte bær, som er lidt lysere end nordiske blåbær, rent faktisk er amerikanske. Det mener Lars Dragsted, at forbrugerne bør få at vide, når de køber de blåbær, som i den amerikanske version indeholder færre antioxidanter end den nordeuropæiske pendant.

I Coop giver kritikken anledning til, at man ændrer skiltningen i detailkoncernens kæder, mens man i Dansk Supermarked forholder sig mere tilbageholdende med at ændre noget.

"Vi gør os ikke til dommere over, hvad der er, og hvad der ikke er blåbær. Vi følger den regel, der siger, at vi gerne må markedsføre det som blåbær. Det er jo ikke os, der laver den liste," siger kommunikationsmedarbejder Martin Møller Aamand til tv2.dk.

SuperBrugsen vil sælge lokalt for 100 mio

Svensk detailhandel kræver handling fra dansk svineindustri

Coop vil mærke kaffe og chokolade mod tyveri

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier