FødevareWatch

McDonald's vil ændre på sine opskrifter

Efter økonomisk tilbagegang vil burgerkæde ændre sin tilgang til madlavning.

Foto: Nam Y. Huh/AP

LOS ANGELES

Frisk mad tilberedt med lokale råvarer har i flere år været in blandt madkendere verden over. Det har man blandt andet kunnet opleve i Danmark, hvor restauranten NOMA flere gange er blevet kåret til verdens bedste restaurant på baggrund af netop denne filosofi.

Det er nok de færreste, der vil sætte samme mærkat på burgerkæden McDonald's' mad. Tværtimod har burgerkæden været udsat for indtil flere negative historier, om hvordan kædens produkter bliver til.

Men nu er den førnævnte trend tilsyneladende også kommet de øverste chefer for McDonald's for øre. I hvert fald har burgerkædens administrerende direktør på et møde med firmaets investorer i USA luftet muligheden for, at McDonald's også gør noget for at komme med på bølgen.

Til nyhedsbureauet AP fortæller direktør Don Thompson, at McDonald's ikke har formået at følge med tiden. Et af burgerkædens problemer er, ifølge direktøren, at kunderne i højere grad er begyndt at interessere sig for mad, som de føler er frisk og sund, og det er ikke McDonald's' image lige nu, ifølge direktøren.  

Derfor vil Don Thompson og den øverste chef for virksomheden, Mike Andres, nu have ændret måden, som maden tilberedes og transporteres på og se på, om ingredienserne i McDonald's' produkter skal ændres.

Det er dog ikke en ny interesse for international madlavning, der onsdag fik de to chefer til at fremlægge ideerne over for investorerne i hovedkvarteret i den amerikanske by Oak Brook i staten Illinois.

McDonald's har gennem længere tid oplevet, at salget er faldet USA. Nye salgstal viste således tidligere på ugen, at salget var faldet med 4,6 procent i november.

Helt konkret vil restaurantskæden se på mængden af kunstige tilsætningsstoffer i maden. Mike Andres fortæller, at kæden vil se på nye opskrifter, der kan være med til at gøre kerneprodukterne mere appetitvækkende.

"Har vi overhovedet brug for konserveringsmidler i vores mad?" spørger han ifølge AP og svarer selv.

"Nej, det har vi nok ikke," siger Mike Andres.

Herudover skal en forenkling af menuen samt en større valgfrihed for kunden til selv at sammensætte sin burger ifølge de to topchefer være med til at vende udviklingen for den 74 år gamle burgerkæde.

Byg-selv-burgere skal redde McDonald’s

Pomfritten kan blive verdensarv

Burger King overtager canadisk restaurantkæde 

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier