At antallet af postkasseskilte med teksten 'Nej tak til reklamer' er i fremmarch kommer næppe som nogen overraskelse. Ikke desto mindre er det nu næsten hver 4. danske husstand, som ikke vil modtage reklamer, og det kan koste detailbranchen milliarder, skriver dr.dk.
"Dagligvarebutikkerne får jo en række markedsføringstilskud fra leverandørerne. Det er et beløb, der er på cirka 12 milliarder kroner. Og hvis ikke, de kan dokumentere, der er nogen, der vil have tilbudsaviser, så kan det blive svært at modtage reklametilskud," siger Per Østergaard Jacobsen, lektor på Copenhagen Business School til hjemmesiden.
SuperBrugsen tror stadig på tilbudsavisen
Tidligere i år talte FødevareWatch med kommerciel direktør i SuperBrugsen, Jeff Salter, om nogle af de ting, som skaber trafik i butikkerne. På trods af nyt fokus på brugeroplevelser i butikkerne, lukkede han på ingen måde døren for brugen af de tilbudsaviser, som mange danske forbrugere stadig handler ind efter.
Men det skal fungere i samspil med etableringen af den nye Koncept 15-strategi og præsentationen af nye de trends, og Jeff Salter er yderst bevidst om, at kunder, der handler efter slagtilbuddene, ikke er de mest loyale.
”Jeg tror også stadig meget på det taktiske i at benytte sig af eksempelvis tilbudsaviser, men man arbejder med et rent prisparameter. Vi forsøger os derudover med de dele, som ligger inden for butikkens rammer, og der findes noget mere end blot at købe sig til kundens opmærksomhed,” siger og fortsætter:
”Hvis jeg skal være en lille smule hård ved min egen branche, så kan man sige, at vi fodrer maskinen med tilbud, som ikke er med til at skabe loyalitet. Vi har det mest illoyale dagligvaremarked i Europa, og det er vi selv med til at skabe med blandt andet tilbudsaviserne, hvor man køber sig til nogle kundestrømme på forsiden, så er samme kundestrøm til salg i næste uge, når tilbuddet er godt i en anden kæde.
Forbrugere går stadig efter slagtilbud
Amerikanske fødevarefirmaer går efter mænd
Danmark har rekord i dagligvarer på tilbud