Amerikanske fødevarefirmaer går efter mænd
I ønsket om at tiltrække flere kunder, er store amerikanske fødevarevirksomheder begyndt at målrette markedsføringen mod en hidtil overset gruppe: mænd. Det skriver The Washington Post.
I fire ud af ti hjem er det mænd, der køber ind. Derfor vil detailhandlen gerne gøre sig mere attraktive overfor dette segment. Det er nemlig andre mønstre der gør sig gældende, når det er mænd der styrer indkøbsvognen. De kigger f. eks. ikke nær så meget på pris og tilbudsaviser, men prioriterer derimod at komme hurtigt gennem indkøbsseancen.
”Vi har altid troet, at vi ved at henvende os til kvinden, også ville komme igennem til manden, fordi hun tager hot dogs med ind i husholdningen, der spiser, hvad der bliver købt,” fortæller Kristin Kroepfl, som er marketingdirektør i firmaet Ball Park til The Washington Post.
I løbet af det sidste år er firmaet begyndt at fokusere mere på de mandlige kunder ”med en selvsikker og mere maskulin stemme end tidligere”.
Mænd i reklamer
I ønsket om at nå ind til mændene, er flere fødevarevirksomheder begyndt at skubbe til grænserne for reklamer. Kraft Foods er begyndt at vise reklamefilm for eksempelvis Miracle Whip, med mænd i hovedrollen, selvom produktet historisk set har været målrettet kvinder.
I en ny reklame for Miracle Whip, vises en ganske almindelig mand i et køkken, hvor han er ved at lave en artiskok-dip. Til lyden af tung el-guitar laver manden sin dip, hopper ud i sin fede amerikanerbil, og ankommer til festen, hvor en ru, hæs stemme siger: ”Hvis du skal have artiskokdippen med, så tag da den skide artiskokdip med.”
Og tendensen ses tydeligt i reklamerne fra en lang række andre fødevareselskaber på det amerikanske marked, skriver avisen.