FødevareWatch

Delika har mistet op mod 2,5 mio. kr. efter listeria-fund

Fundet af listeria-bakterier på virksomhedens slice-afdeling i Hammel har vært dyrt for Delika.

Foto: Mette Ragner

Delika har mistet op mod 2,5 mio. kr. og har måttet flytte tre medarbejdere til en anden afdeling efter fundet af listeria-bakterier på virksomhedens slice-afdeling i Hammel for to uger siden.

Det skriver mja.dk.

Bakterien blev opdaget i forbindelse med, at virksomheden trak en række skiveskårede pålægsprodukter tilbage, fordi de var skåret på de samme maskiner som den listeria-inficerede rullepølse fra Jørn A. Rullepølser.

Det, vi har lært af det her, er, at vi ikke længere vil modtage produkter fra andre virksomheder"

Kurt Møller, direktør, Delika
Selv om Fødevarestyrelsens analyser af Delikas produkter ikke viste fund af bakterien, blev den alligevel fundet i omgivelserne på fabrikkens slice-afdeling. Derfor blev afdelingen lukket ned i midten af august.

Selvom slice-afdelingen nu er åbnet igen, har direktør Kurt Møller valgt en ny strategi for fremtiden.

”Vi har fået taget op mod 158 prøver af Fødevarestyrelsen, der nu har givet os grønt lys igen. Det, vi har lært af det her, er, at vi ikke længere vil modtage produkter fra andre virksomheder, som vi skal skære op hos os. Jeg vil være 100 procent sikker på, at alt er i orden. Derfor er det eksempelvis slut med produkter fra Italien og alle andre steder også,” siger direktør Kurt Møller til mja.dk.

Listeria-fund lukker produktionen hos Delika

Flere listeria-sager i kølvandet på skærpet fokus

Her er firmaerne, der fik listeria-bøder

Små fødevarevirksomheder er dårligt forsikrede

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier