Et af verdens største fødevareselskaber, amerikanske General Mills, bevæger sig nu endnu dybere ind på markedet for økologiske og naturlige fødevarer.
Storkoncernen, der nok mest er kendt for sine morgenmadsprodukter såsom Cheerios, har således opkøbt selskabet Annie’s, der producerer økologiske og naturlige fødevarer.
Prisen lyder på 46 dollar per aktie, hvilket bringer den totale købssum op på 820 mio. dollar. Det svarer til en pris på 4,74 mia. kroner.
”Dette opkøb vil øge vores tilstedeværelse på det amerikanske marked for økologiske og naturlige fødevarer betydeligt - et marked, hvor salget er vokset med 12 pct. årligt over de seneste ti år,” udtaler General Mills’ driftschef Jeff Harmening i meddelelsen.
General Mills råder allerede over en række fødevaremærker indenfor kategorien, som tegnede sig for et nettosalg på ca. 330 mio. dollar i det seneste finansår. Den nu opkøbte virksomhed genererede nettosalg på 204 mio. dollar i sit seneste finansår, så der er altså tale om en betydelig udvidelse.
Her er de dominerende fødevareselskaber i USA
Ti selskaber forurener ligeså meget som Norden
ConAgra siger farvel til topchef
Dansk selskab er blandt verdens mest innovative