Det går godt for de danske gourmetrestauranter

Landets bedste restauranter har forbedret bundlinjen med 375 pct. de sidste to år, viser analyse.
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling
AF NIKLAS KRIGSLUND

Det går den rigtige vej for de danske gourmetrestauranter, der har haft en markant fremgang de sidste to år.

En analyse fra Berlingske Research, der omfatter 39 selskaber, viser, at restauranterne samlet set har øget bundlinjen fra 3,8 mio. kr. i 2011 til 15,5 mio. kr. i 2013.

Ifølge brancheorganisationen Horesta er en af forklaringerne, at de danske restauratører er blevet mere professionelle efter krisen, hvor gæsterne har søgt billigere alternativer.

”Nød lærer nøgen kvinde at spinde. Man har forstået at tilpasse sig, og gourmetrestauranterne har sideløbende udviklet koncepter, der har appelleret til et mere prisfølsomt publikum,” siger formand Jens Zimmer Christensen til Berlingske.

De positive nyheder kommer oven på et år, hvor de danske restauranter høstede 17 Michelin-stjerner, hvilket er det højeste antal nogensinde. En Michelin-stjerne er imidlertid ikke nogen garanti for økonomisk succes. Horesta vurderer over for Berlingske, at nøglen til succes er at bruge sine ressourcer mere effektivt.

Så lidt tjener de danske Michelin-restauranter

Han er Danmarks dygtigste gastro-økonom

Nørrebro Bryghus får kapitalindsprøjtning

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter